کاهش شنوایی نشانه کدام بیماری‌ها است؟

14

کاهش شنوایی ممکن است به دلیل برخی از بیماری‌ها ایجاد شود. برخی از افراد در بدو تولد یا به صورت ژنتیکی دچار کاهش شنوایی می‌شوند و برخی دیگر پس از تولد به دلایلی مانند پیری و افزایش سن، قرار گرفتن در معرض صداهای بلند و بیماری‌هایی مانند عارضه قلبی، دچار کاهش شنوایی می‌شوند.

از جمله بیماری‌هایی که فرد به طور مادرزادی با آن درگیر است و یا در طول زندگی به آن‌ها دچار می‌شود و می‌توانند به مرور موجب کاهش شنوایی شوند، می‌توان به دیابت، بیماری‌های قلبی، مننژیت، آنفولانزا و... اشاره کرد. در ادامه این مطلب وبلاگ مرکز تخصصی طب کار آروان به بررسی این بیماری‌ها می‌پردازیم تا متوجه نقش آن‌ها در کاهش شنوایی شویم.

دیابت

با بالا رفتن میزان قند خون، دیابت بروز پیدا می‌کند و می‌تواند باعث شود در افراد دچار این مشکل، احتمال کاهش شنوایی دو برابر بیشتر از سایر افراد باشد. دیابت با آسیب رساندن به اعصاب و رگ‌های خونی گوش داخلی، موجب اختلال در عملکرد این سلول‌ها و در نتیجه کاهش شنوایی می‌شود.

بیماری‌های قلبی

بیماری‌های قلبی شامل انواع فشار خون بالا، بیماری عروقی کرونری و نارسایی احتقانی قلب می‌شود. هر یک از این عوامل ممکن است موجب اختلال پمپاژ خون به قلب شود و این جریان خون ضعیف می‌تواند بر روی سیستم شنوایی تأثیر بگذارد و کاهش شنوایی را به دنبال داشته باشد.

مننژیت

مننژیت از بیماری‌هایی است که می‌تواند در بدن به شکل باکتریایی، ویروسی، انگلی و قارچی ایجاد و باعث التهاب غشاهای اطراف مغز و نخاع شود. مننژیت عوارض مختلفی را مانند کاهش شنوایی برای فرد ایجاد می‌کند. تأثیر مننژیت بر کاهش شنوایی در کودکان بیشتر است.

آنفلوآنزا یکی از علل کاهش شنوایی

عموما آنفلوآنزا در فصل‌های سرد سال اتفاق می‌افتد. این بیماری علائمی مانند خستگی، تب و درد عضلانی را برای فرد به همراه دارد. آنفلوآنزا نیز می‌تواند موجب کاهش شنوایی موقت یا دائم شود. گرفتگی گوش از عوارض آنفولانزا به شمار می‌رود که به دلیل تجمع مایعات در فضای گوش میانی ایجاد می‌شود و با بهبود بدن از بین می‌رود.

روماتیسم مفصلی

یکی از بیماری‌های خود ایمنی، روماتیسم مفصلی است که موجب درد و التهاب در مفاصل می‌شود. آمارها نشان می‌دهد ۷۵ درصد افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی، دچار کاهش شنوایی می‌شوند. اما هنوز دلیل ارتباط این دو مشکل به صورت قطعی مشخص نشده است. با این حال متخصصان بر این باورند که استخوان‌ها و مفاصل ریز گوش از تورم ناشی از روماتیسم، تأثیر می‌پذیرند و در نتیجه کاهش شنوایی ایجاد می‌شود.

اتواسکلروز

اتواسکلروز از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که موجب کاهش شنوایی می‌شود. این بیماری باعث رشد غیر طبیعی استخوان در گوش میانی شده، حرکت استخوان‌ها را مختل می‌کند و در نهایت کاهش شنوایی را به دنبال دارد. این مشکل ریشه ارثی و ژنتیکی دارد و به تدریج موجب کاهش شنوایی می‌شود.

پاژه استخوان

این بیماری یک نوع اختلال موضعی است که با پیشرفت آن، بافت استخوانی جدید جایگزین بافت قدیمی می‌شود. همچنین پاژه استخوان می‌تواند موجب آسیب دیدگی‌های استخوانی نیز شود. به دنبال از بین رفتن سلول‌های مویی، کاهش شنوایی ایجاد می‌شود. به همین دلیل یکی از عوارض این بیماری به شمار می‌رود. از دیگر نشانه‌های این بیماری می‌توان به درد مفاصل، ناهنجاری و ضعیف بودن استخوان اشاره کرد. با استفاده از داروهای ضد التهاب نیز می‌توان این مشکل را درمان کرد.

منیر یکی از علل کاهش شنوایی

با ابتلا به این بیماری در گوش داخلی اختلال ایجاد می‌شود و به علت تجمع مایعات بیش از اندازه در گوش، می‌تواند کاهش شنوایی را به دنبال داشته باشد. عدم تعادل، احساس گرفتگی گوش، زنگ زدن گوش، حالت تهوع و سرگیجه از علائم این بیماری هستند. با داروهایی مانند آنتی هیستامین و پروکلرپرازین می‌توان این بیماری را کنترل کرد.

سندرم آشر

سندرم آشر یک نوع بیماری ژنتیکی است که موجب کاهش بینایی و شنوایی می‌شود. هنوز درمانی برای این بیماری وجود ندارد و تنها می‌توان با کاشت حلزون و استفاده از سمعک به بهبود شنوایی کمک کرد.

نوروم اکوستیک

این بیماری یک بیماری نادر است که به علت وجود یک تومور غیر سرطانی بر روی عصب شنوایی ایجاد می‌شود. ممکن است با قرار گرفتن مداوم در برابر صداهای بلند، این بیماری در فرد ایجاد شود. از علائم نوروم اکوستیک می‌توان به گرفتگی گوش، کاهش شنوایی، سردرد، سرگیجه، سوزن سوزن شدن صورت، بی حسی صورت و عدم تعادل اشاره کرد. در حالت شدید این بیماری، جراحی برای برداشتن تومور انجام می‌شود.

اوریون

اوریون که بیشتر در کودکان رخ می‌دهد، یک بیماری ویروسی است و موجب التهاب غدد بزاقی می‌شود. یکی از عوارض جانبی نادر اوریون، کاهش شنوایی است زیرا این ویروس ممکن است به حلزون گوش داخلی آسیب برساند. با انجام واکسیناسیون می‌توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد، اما برای درمان آن هیچ دارویی وجود ندارد.

سرخک

در مادرانی که دوران ابتدایی بارداری خود را طی می‌کنند، سرخک می‌تواند موجب کاهش شنوایی کودک شود. این بیماری نیز مانند اوریون راه درمان ندارد و فقط باید با انجام واکسیناسیون از ایجاد آن جلوگیری کرد.

تشخیص و درمان کاهش شنوایی

در صورتی که احساس می‌کنید دچار کاهش شنوایی شده‌اید، به پزشک مراجعه ‌کنید تا علت این مشکل تشخیص داده شود. پزشک برای تشخیص کاهش شنوایی از روش‌هایی مانند معاینه بدنی، تست غربالگری عمومی، تست شنوایی با چنگال تنظیم‌کننده و تست شنوایی سنجی استفاده کند.

همچنین افراد می‌توانند از برنامه‌هایی که برای تست شنوایی است نیز استفاده کنند. تست شنوایی سنج یک نوع تست تخصصی‌تر است و باید توسط متخصص آن انجام شود. برای انجام این تست فرد باید روی گوش خود یک هدفون قرار دهد، سپس صداهای ضعیفی پخش می‌شوند و متخصص از بین آن‌ها ضعیف‌ترین صدایی که فرد می‌شنود را پیدا می‌کند.

پس از تشخیص کاهش شنوایی، پزشک با توجه به عامل زمینه‌ای آن، راه درمان را انتخاب می‌کند. از جمله راه‌های درمان کاهش شنوایی می‌توان به تمیز کردن انسداد ناشی از ترشحات، ابزارهای کمکی، کاشت حلزون، سمعک و عمل جراحی اشاره کرد.

سخن پایانی

بیماری‌های مختلفی ممکن است موجب کاهش شنوایی در فرد شوند. ما در این مقاله به بررسی این بیماری‌ها پرداختیم و راه درمان آن‌ها را بیان کردیم. به طور کلی بیماری‌هایی که ممکن است موجب کاهش شنوایی شوند، دیابت، بیماری‌های قلبی، مننژیت، آنفولانزا، روماتیسم مفصلی، اتوسکلروز، پاژه استخوان، منیر، سندرم آشر، نوروم اکوستیک، اوریون و سرخک هستند. پزشک برای تشخیص کاهش شنوایی از روش‌هایی مانند تست شنوایی سنج استفاده می‌کند و سپس به راه درمان را انتخاب می‌کند.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب