خار پاشنه؛ علائم و درمان

7

خار پاشنه برای افرادی که طولانی مدت روی پاهای خود می ایستند پیش می آید. کسانی که به این عارضه مبتلا هستند به دلیل درد شدید نمی توانند پاشنه‌ پای خود را روی زمین بگذارند. آیا تا به حال این مشکل را تجربه کرده اید که نتوانید خوب راه بروید؟ برای درمان خار پاشنه باید به چه دکتری مراجعه کنید؟ اگر می خواهید درمورد آن و روش های درمان خار پاشنه اطلاعات بیشتری کسب کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید.

خار پاشنه و علل ایجاد آن

در کف پای شما پرده یا فاشیایی وجود دارد که به شکل یک زهی بوده و به یک کمان اتصال دارد. این پرده قوس پای شما را ایجاد می کند و هنگامی که دارید راه می روید، ضربه هایی که به پا وارد می‌ شود را جذب می کند. در صورت تنش و فشار بیش از حد روی این زه، امکان ایجاد ترک های جزئی در فاشیا وجود دارد. این پروسه دقیقا مانند کشیده شدن بیش از حد زه کمان است. کشش و پارگی مکرری که برای فاشیا پیش می آید، فاشیا را دچار تحریک یا التهاب می کند‌. برخی عوامل باعث افزایش خطر ابتلا به خار پاشنه می شوند که عبارتند از:

  • سن افراد: اغلب در سنین۴۰ تا ۶۰  سال ورم کف پا را مشاهده می کنید.
  • ورزش های خاص: برخی ورزش ها باعث می شوند استرس زیادی به پاشنه و بافت متصل شده شما وارد شود و در بروز ورم مفصل کف پا موثر هستند همچون دویدن در مسافت های طولانی، رقص باله و رقص هوازی.
  • وجود عیوب مکانیکی پا: صافی کف پا، گودی کف پای زیاد، الگوی غیرعادی راه رفتن از جمله مواردی هستند که توزیع وزن هنگامی که می ایستید را تحت تأثیر قرار می دهد و سبب ایجاد فشار بیشتری به فاشیای کف پا خواهد شد.
  • چاق بودن: داشتن اضافه وزن، باعث ایجاد التهاب در فاشیای کف پا شما می شود.
  •  در شغل هایی که افراد باید مدت طولانی سر پا بایستند این مشکل بیشتر دیده می شود مانند کارگران کارخانه ها، معلمان و افراد دیگری که اکثر ساعت های کاری خود را راه می روند یا می ایستند یا روی سطوح سخت کار می کنند. خار پاشنه می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد که این موارد در ادامه آمده اند:
  • در صورتی که از کفش‌ های نامناسب استفاده می کنید یا فشار و اصطکاک مداوم با پوست پا وجود داشته باشد، همچون کفش‌ هایی که پاشنه بلند دارند، تنگ یا بی ‌هوازی هستند.
  • وزن و فشار بر پاها زیاد باشد.
  • تولید روغن طبیعی پوست کم شود و پوست پا خشک شود.
  • مراقبت صحیحی از پوست پا انجام نشود، از جمله تمیز کردن و رسیدگی کردن.
  • وجود عواملی که بیماری ‌زا هستند مانند قارچ‌ ها و باکتری‌ ها.

خار پاشنه چه علائمی دارد؟

این مشکل علائمی دارد که اگر آن ها را مشاهده کردید باید بدانید که به این عارضه دچار شده اید. این علائم در ادامه توضیح داده شده اند:

  • شخص صبح ها هنگام ایستادن، درد شدیدی را حس می کند طوری که انگار چاقو در پاشنه‌ پا وجود دارد.
  • افراد درد مبهمی را در پاشنه‌ پا در طول ادامه‌ روز احساس می کنند.
  • اشخاص مبتلا، شاهد وجود التهاب و تورم در جلوی پاشنه‌ پا خواهند بود.
  • حرارت و گرمی در قسمت آسیب ‌دیده را حس می کنند.
  • افراد دارای این عارضه در زیر پاشنه‌ پا برآمدگی استخوانی و کوچکی را می بینند.
  • نقطه ای دردناک و حساس در کف پاشنه‌ پا وجود خواهد داشت که باعث مشکل شدن پابرهنه راه رفتن می شود.

در صورتی که علائم فوق را دارید، پزشک برای این که بتواند بیماری را تشخیص دهد می تواند تصویربرداری با اشعه ایکس را به کار ببرد. اگر در عکس رادیوگرافی برآمدگی مشاهده شود می توان اطمینان پیدا کرد که خار پاشنه وجود دارد. تمامی افرادی که این مشکل را دارند‌ لزوما همه علائم فوق را ندارند. برخی از افراد دارای خار پاشنه می توانند هیچ علامتی را تجربه نکنند و هنگامی که عکس‌ برداری می کنند متوجه شوند این مشکل را دارند.

چگونگی درمان خار پاشنه

به منظور درمان این مشکل، پزشک می تواند روش ‌های مختلفی مانند استراحت، کاهش وزن، استفاده از پد پاشنه و ورزش‌ های کشش کف پا را پیشنهاد کند. تمامی این روش ها برای درمان این عارضه تاثیرات خوبی خواهند داشت. همچنین پزشک به شما توصیه می کند هنگام راه رفتن در منزل از دمپایی طبی استفاده کنید یا این که از راه رفتن روی سطوح سخت مانند سرامیک بدون دمپایی طبی خودداری کنید. استفاده از کمپرس یخ روی ناحیه دردناک راه دیگریست که پزشک توصیه می کند. برای این که درد را کاهش دهید می توانید استامینوفن مصرف کنید. در مواردی که حاد باشد، عمل خار پاشنه توسط پزشک پیشنهاد می شود که احتمال آن بسیار کم است.

از جمله روش های بسیار موثر برای درمان خار پاشنه طب سوزنی به شمار می آید. طب سوزنی مکانیسم‌ های گوناگونی مانند تاثیر ضد التهابی موضعی، کاهش انقباض ساق پا و کشش فاسیای پا، بهبود خونرسانی موضعی و کاهش وزن بیمار (این مورد به خودی خود می تواند از برگشت بیماری جلوگیری کند) را اجرا کرده و از این طریق وضعیت کف پا را بهبود می بخشد. در صورتی که بیمار دستورات پزشک را به خوبی اجرا کند، اغلب در طول ۳ تا ۵ جلسه درمان شده یا به طور چشمگیری بهبود می یابد. از این رو، اگر طب سوزنی برای خار پاشنه توسط یک پزشک با تجربه انجام گیرد، بسیار موثر خواهد بود.

لازم به ذکر است که طب سوزنی نوعی روش درمان طبیعی و غیر تهاجمی محسوب می شود و دارای هیچ عوارض خطرناکی نخواهد بود. عوارض این روش بسیار جزئی بوده که پس از چند ساعت رفع می شود. التهاب محل قرارگرفتن سوزن ها، سوزش و قرمزی محل درمان از جمله این عوارض خواهد بود.

درمان خار پاشنه در کلینیک پیشگام

در کلینیک پیشگام، درمان ‌های طب فیزیکی و بدون جراحی برای این مشکل قابل انجام است. روش های همچون شاک ویو، تزریق آمپول و طب سوزنی و لیزر.

برای این که از هزینه هر یک از روش های درمانی ذکر شده، اطلاع داشته باشید می توانید با کلینیک تماس بگیرید و هر گونه سوالی نیز در این زمینه داشته باشید، کارشناسان شما را راهنمایی می کنند.

آدرس و تلفن: تهران، خیابان ستارخان، خیابان پاتریس لومومبا، پلاک۷، طبقه اول و ۰۲۱۶۶۵۷۶۹۹۱ و ۰۲۱۶۶۹۱۴۶۵۰ و ۰۹۳۵۳۱۳۴۳۸۳

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علل درد پایین کمر چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1403.07.13
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب