36

ختنه سورون یکی از قدیمی ترین مراسم ایرانیان است که هنوز هم بسیاری از مردم با توجه به توان مالی که دارند این مراسم را برگزار می کنند. در دین اسلام عمل ختنه یکی از نشانه های مسلمان بودن مرد ها است. پس بر هر مردی واجب است تا این عمل را انجام دهد. عصر همان روزی که پسر بچه ختنه شده است، مراسم ختنه هم برگزار می شود. این مراسم آداب خاصی دارد که برای شما در این وبلاگ کلینیک ختنه نوزادان تهران به بیان برخی از این آداب در نواحی مختلف ایران پرداخته ایم.

عمل ختنه

ختنه کردن یکی از قدیمی‌ترین رسم‌هایی است که در بین مردم مسلمان رواج دارد. ختنه کردن پسران بدین معنی است که بخشی از پوست آلت تناسلی پسران برداشته می‌شود. بر اساس دیدگاه شیعه ختنه کردن برای تمام مردان مسلمان واجب است و حتی اگر مردی در سن پیری مسلمان شد باید عمل ختنه را انجام دهد.

انجام عمل ختنه در دین اسلام یک رسم بسیار قدیمی است. در هر کشور مسلمانی این رسم حتما وجود دارد که با توجه به فرهنگ‌ ها و رسوم آن کشور این جشن آداب خاصی دارد.

جشن ختنه سورون

مراسم ختنه سورون در تمام کشورهای مسلمان با آداب و رسوم خاصی انجام می‌شود که از گذشته تا به امروز هنوز هم این آداب و رسوم پابرجا مانده‌اند. جشنی است که به خاطر سلامتی کودک بعد از عمل ختنه صورت می‌ گیرد به طور معمول زمان این جشن غروب همان روزی است که پسر ختنه می‌ شود و مهمانان یک هدیه کوچک برای پسری که ختنه شده می ‌آورند. بهتر است عمل ختنه نهایتاً تا ۴۰ روزگی نوزاد پسر انجام شود. اگر بعد از گذشت ۴۰ روز هنوز عمل ختنه انجام نشد. والدین وقت دارند تا سه ماهگی این کار انجام دهند. زیرا بعد از گذشت سه ماه و رشد کودک ختنه کردن بسیار دشوار است.

تاریخچه مراسم ختنه سورون

مراسم ختنه سورون برای پسرها بعد از انجام عمل ختنه صورت می‌ گیرد. این یک آداب دیرینه است که قبل از پیدایش دین یهودیت هم وجود داشته اما با ظهور اسلام روش درست ختنه کردن با تکیه بر دستورات قرآن و پیروی از سنتی که حضرت ابراهیم بیان کرد است این عمل را انجام می‌دهند. نکته مهمی که وجود دارد این است که در گذشته‌های خیلی دور تکنیک ختنه با استفاده از حلقه وجود نداشت و ابزارهایی که عمل ختنه با استفاده از آن انجام می‌ شد بسیار ابتدایی بود. به همین دلیل کودکان کم سن نمی‌ توانستند درد عمل ختنه را تحمل کنند به همین دلیل در گذشته کودکان را بین ۵ تا ۶ سالگی ختنه می‌ کردند.

مراسم ختنه سورون از گذشته تا به امروز بدین صورت بوده که صبح روزی که می‌ خواستند پسر را ختنه کنند، پسر بچه به همراه چند نفر از فامیل به حمام می‌ رفت. بعد از بیرون آمدن از حمام لباس‌های نو تن پسر بچه می‌ کردند و بر سر پسر بچه اسپند دود می‌کردند. همچنین اقوام حاضر در جشن مبلغی به کودک هدیه می‌دادند. سپس کودک را در یک رختخواب نو ‌می خواباندند و عمل ختنه انجام می ‌شد.

رسم و رسومات ختنه سورون در استان گیلان

در استان گیلان آداب جالبی وجود دارد ابتدا ساعت مناسب انجام ختنه را انتخاب می‌کنند. پس از آن تمام نزدیکان را به جشن ختنه سورون دعوت می‌کنند. همچنین برای پایکوبی و شادی کردن در جشن مطربی را خبر می‌کنند. پس از آن دلاک و سلمانی برای ختنه کردن پسر فرا می‌خوانند. در این جشن از میهمانان پذیرایی می شود و سعی میکنند با دست زدن و شادمانی حواس بچه را از عمل ختنه را پرت کنند.

رسم و رسومات ختنه سورون در استان خراسان

در این استان رسم ختنه کردن به این صورت است که باید پسرها در ۳ تا ۵ روزگی ختنه شوند. اگر در این زمان عمل ختنه نوزادان انجام نشد، باید در سنین ۵ تا ۷ سالگی حتماً ختنه شوند. رسوم این مردم برای جشن گرفتن بدین صورت است که یک مراسم بسیار بزرگ و مفصل برای فرزند خود برگزار می‌کنند. آنها ابتدا صبح زود پسر بچه را به همراه رقص و شادی به حمام می‌برند. بر سر پسر سفند دود می‌کنند و لباس های نو تن پسر می پوشاند، پس از آن با شادی و پایکوبی دوباره به خانه باز می گردنند و عمل ختنه را انجام می دهند.

آداب ختنه سورون در قاینات

شب قبل از عمل ختنه تمام اقوام دور هم جمع می‌شوند و با ظرفی تزئین شده با حنا دست و پای بچه را حنا می‌بندند. پس از آن دو نفر یک زن و یک مرد مامور می ‌شوند تا اقوام را به مراسم ختنه سورون دعوت کنند. در حین دعوت به هر یک از مهمانان شیرینی هدیه داده می‌ شود. برای تمیز کردن پسر قبل از انجام عمل ختنه والدین و اقوام او را با ساز و پاکوبی به سمت حمام راهی می‌ کنند. همچنین رسم دارند که یک غلام سیاه در جلوی جمعیت با یک اسب چوبی می‌ رقصد. هنگام بازگشت پسر بچه به خانه جلوی پای او یک گوسفند را ذبح می‌ کنند و با صلوات و اسپند دود کردن عمل ختنه را انجام می‌دهند. پس از آن اقوامی که در جشن شرکت نکرده اند، هدیه خود را می ‌فرستند و برایشان غذا از جشن فرستاده می ‌شود. سن ختنه کردن پسرها در این قوم بسیار ملاک نیست و باور دارند که اگر پسر بچه ختنه نشود مسلمان نیست و دستش هم حلال نیست.

نتیجه گیری

جشن ختنه سوون یکی از رسم ها کهن ایرانی است و برگزاری این جشن نشان دهنده اصالت مردم ایران است. در کشور ایران به دلیل تفاوت های قومیتی که وجود دارد ممکن است آداب و رسوم های متفاوتی برای این جشن وجود داشته باشد. اما کلیت این جشن در هر قومی یکسان است. در این مقاله سعی شده است تا درمورد تاریخچه مراسم ختنه سورون و آداب و رسوم چند ناحیه از ایران را برای شما شرح دهیم.

اما متاسفانه هرچه تاریخ به سمت جلو حرکت می کند مردم اصالت و رسوم قدیمی خود را به دست فراموشی می سپارند یا آن را تغییر می دهند. امروزه مراسم های جشن ختنه سورون بسیار پر خرج و پر از تجملات برگزار می شود و دیگر خبری از سادگی و زیبایی نیست. همچنین ذکر این نکته ضروری است که زمان طلایی برای ختنه نوزادان پسر یک تا سه ماهگی و نهایتا تا شش ماهگی است.

پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 حلقه پلاستیبل چیست؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.07.23
 مزایا و معایب زندگی در فنلاند
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.07.22
 ارائه خدمات درمانی در سوئد چگونه است؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.07.20
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب