18

استامینوفن یک داروی مسکن است که شما می توانید آن را بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید. اگر کودک شما به دلایل مختلفی مثل دندان دراوردن دچار تب شده است و شما به دکتر دسترسی ندارید این دارو می تواند به شما کمک کند. زیرا استفاده از این دارو به عنوان تب بر برای کودکان در تمام جهان بسیار رایج است. همچنین اگر شما فرزند پسر دارید و فرزندتان به تازگی عمل ختنه انجام داده است، برای تسکین درد ختنه فرزند خود می توانید از این دارو استفاده نمایید. در ادامه قصد داریم به صورت کامل درمورد استامینوفن و کاربرد برای کودکان صحبت کنیم.

شکل های استامینوفن

استامینوفن یکی از بهترین داروها برای از بین بردن تب در کودکان است. اما مدلی که کودکان استفاده می‌کنند با مدل بزرگسالان فرق دارد. استامینوفن مخصوص کودکان ۴ حالت دارد که مورد استقبال ‌ترین آن ها شربت و قطره آن است. البته قطره و شربت هر دو یکی هستند فقط دوزهاشون متفاوت است. به طور کلی برای کودکان بالای دو سال از شربت استفاده می‌ کنند و برای کودکان زیر دو سال از قطره استفاده می‌ کنند و دلیل آن این است که نیاز انسان‌ ها در هر دوره از سن به این دارو متفاوت است جز این دو حالتی که گفته شده است، این دارو به صورت قرص و شیاف هم وجود دارد که می‌توان برای کودکان از آنها هم استفاده کرد.

دوز استامینوفن در کودکان

کنترل دوز استامینوفن معمولاً بر اساس سن و وزن کودکان است هرچه سن و وزن کودک کمتر باشه دوز مصرف شده هم کمتر است. در ادامه در مورد محاسبه دوز این دارو توضیح می‌دهیم:

اگر سن فرزندان شما کم باشد، توصیه می‌شود که از قطره استفاده شود که دوز آن دو برابر وزن کودک شما است. بهتر است که این دارو هر ۶ ساعت یک بار به کودک داده شود مگر اینکه پزشک فاصله زمانی بین هر دوز را تغییر دهد.

اگر سن فرزند شما از دو سال بیشتر باشد توصیه می‌شود که از شربت آن استفاده کنید. دوز این دارو به صورت شربت باید نصف وزن فرزندتان باشد و زمان بین هر دوز هم باید ۶ ساعت باشد.

اگر فرزند شما پس از استفاده از قطره یا شربت دچار اسهال و استفراغ شد بهتر است از شیاف آن استفاده کنید.

تسکین درد ختنه با استامینوفن

یکی از کاربرد های مهم این دارو در عمل ختنه است. بعد از انجام این عمل نکاتی وجود دارد که باید حتماً رعایت شوند، مثل تمیز نگه داشتن محل ختنه و تسکین درد. یکی از بهترین راه حل‌ ها برای تسکین درد ختنه این است که از استامینوفن استفاده کنید. معمولا دکتر این دارو را بعد از انجام عمل ختنه توصیه می‌کند که فرد آن را مصرف کند. دوز این دارو به صورت شربت ۱۰میلی‌گرم به ازای هر کیلو گرم وزن انسان است. همچنین برای تسکین درد و کم کردن التهاب‌ها قطره این دارو هم تجویز می‌ شود که دوز آن به ازای هر کیلوگرم وزن دو قطره است و باید به مدت یک تا دو روز استفاده شود.

نکته قابل توجه این است که مهم نیست این دارو به صورت خوراکی استفاده شود یا به صورت شیاف چون تاثیر هر یک از این دو حالت شبیه به هم است. استفاده از این دارو به صورت شیاف برای تسکین درد ختنه باعث می‌ شود که فرد حالتی خواب آور پیدا کند و اثر خواب آوری بیشتری دارد. همچنین اگر این دارو به صورت شیاف قبل از عمل ختنه مورد استفاده قرار گیرد، باعث می ‌شود که درد بعد از عمل بسیار کمتر شود. درد عمل ختنه را می توان از طریق دارو های مسکن کنترل کرد و جایی برای نگرانی نیست.

کاربرد های دیگر استامینوفن

علاوه بر تسکین درد بعد از عمل ختنه داروی استامینوفن برای کودکان کاربرد های زیاد دیگری هم دارد که در ادامه قرار است به آن ها بپردازیم

  • یکی از عمده‌ ترین کاربرد های این دارو کاهش تب است و از آن برای تسکین تب‌ های ضعیف و متوسط استفاده می‌ شود. اما برای تب‌های شدید کاربرد ندارد.
  • اگر کودک شما در سنین درآوردن دندان است و بسیار درد دارد می‌ توانید برای تسکین درد از این دارو استفاده کنید. همچنین یکی عوارض دندان درآوردن کودک این است که دچار تب می‌ شود برای کنترل و کاهش درجه تب کودک می‌ توانید از این دارو استفاده کنید.
  • زمانی که کودک شما علائم خفیف سرماخوردگی یا علائم آنفولانزا دارد در مرحله اول می‌ توانید با مصرف این دارو از بدتر شدن بیماری جلوگیری کنید.
  • اگر کودک شما دچار تب است و به دلیل استفراغ نمی‌ تواند دارو های خوراکی استامینوفن را مصرف کند می‌ توانید از شیاف این دارو استفاده کنید و از قطره آن برای کاهش درد و تب در نوزادان استفاده می‌شود.

عوارض زیاده روی در مصرف استامینوفن

حتماً به این نکته باید توجه کنیم که زمان استفاده از هر دوز داروی استامینوفن هر ۶ ساعت است و شما مجازید که هر ۶ ساعت از این دارو را برای کودکان خود استفاده کنید. اما اگر تب کودک شما خیلی زیاد بود می‌ توانید با مشورت گرفتن از پزشک هر ۴ ساعت یکبار به کودک خود این دارو را بدهید. مصرف بیش از اندازه این دارو بسیار خطرناک است و موجب مسمومیت در کودکان می‌شود. زیرا اگر به دوز دارو و فاصله زمانی بین هر دوز توجه نکنیم امکان دارد که دارو در بدن کودک جمع شود و کودک دچار اوردوز شود.

جمع بندی

استامینوفن دارویی است که به طور معمول در هر خانه ی پیدا می شود و یکی از بی خطر ترین درمان های دارویی برای سرما خوردگی، تب یا سردرد است. استفاده از این دارو برای کودکان اگر طبق توصیه های ذکر شده در این مطلب صورت گیرد هیچ خطری ندارد. اما اگر مادر در استفاده از این دارو به دوز مورد نیاز کودک خود و فاصله استاندارد بین هر دوز توجهی نداشته باشد ممکن است با عوارض جدی مثل مسمومیت شدید یا مرگ کودک مواجه شود. استفاده از این دارو در عین بی خطر بودن نیازمند دانش کافی است. پس بهتر است هرگز این را بدون دستور پزشک برای کودکان مصرف نکنید.

پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 بیماری های چشمی شایع در کودکان
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.06.12
 علائم آپاندیسیت در کودکان چیست؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.05.26
 هر آنچه باید از آپنه خواب در نوزادان بدانید
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.05.24
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب