8

حلقه پلاستیبل حلقه‌ای است که برای ختنه نوزادان پسر استفاده می‌شود. از گذشته تاکنون ابزار و وسایلی که در راستای انجام جراحی ختنه نوزادان پسر استفاده می‌شود، تغییرات زیادی کردند و یکی از جدیدترین ابزارها برای ختنه این حلقه است.

در روش پلاستیبل یک حلقه پلاستیکی با اندازه متناسب با آلت تناسلی در ناحیه تناسلی کودک و زیر پوست ختنه‌گاه قرار می‌گیرد. سپس پوست ختنه‌گاه روی حلقه پلاستیکی کشیده می‌شود و با نخ به دور حلقه بخیه می‌شود؛ تا جریان خون دچار توقف شود. به مدت ۷ الی ۱۰ روز حلقه در ناحیه باقی می‌ماند و سپس خود به خود می‌افتد. در این مقاله در خصوص پلاستیبل و نحوه انجام ختنه با حلقه صحبت می‌کنیم.

روش ختنه با حلقه پلاستیبل چگونه است؟

روش ختنه با حلقه یکی از روش‌های رایج ختنه در ایران است. ایرانیان بر اساس دلایل مذهبی و فرهنگی اقدام به انجام ختنه برای کودکان خود می‌کنند. اما باید بدانید جدا از بحث مذهبی این قضیه، انجام ختنه مزایای زیادی برای نوزادان پسر دارد. بهترین سن انجام ختنه برای پسران ۳ تا ۶ ماهگی است. زمانی که به پزشک متخصص مراجعه می‌کنید پزشک بهترین روش انجام ختنه را برای کودک شما در نظر می‌گیرد.

انجام ختنه در ایران به دو روش گیره و پلاستیبل انجام می‌شود. در روش گیره به وسیله یک پروپ پوست ختنه‌گاه از سر آلت تناسلی جدا می‌شود. سپس از یک گیره برای توقف جریان خون و از یک چاقو برای برداشت پوست اضافه ختنه‌گاه استفاده می‌شود.

اما در ختنه با حلقه پلاستیبل از یک حلقه پلاستیکی بر روی آلت تناسلی استفاده می‌کنند که پوست ختنه‌گاه در دور آن جمع می‌شود و پس از ۷ الی ۱۰ روز این حلقه خود به خود می‌افتد.

عوارض جانبی حلقه پلاستیبل برای ختنه

پس از ختنه با حلقه ممکن است متوجه علائمی چون کبودی و تورم در ناحیه آلت تناسلی نوزاد خود شوید. حتی ممکن است از این ناحیه ترشحات زرد رنگی خارج شود. این علائم اگر در چند روز ابتدایی ختنه به وجود آید، می‌تواند طبیعی باشد؛ اما توجه کنید که این علائم باید پس از چند روز بهبود یابند.

عفونت و خونریزی نیز دیگر عوارض حلقه پلاستیبل است. شما به عنوان والدین کودک باید در این زمان به میزان خونریزی و درجه تب نوزاد توجه کنید. در صورتی که پس از گذشت ۸ ساعت از انجام ختنه، نوزاد نتواند ادرار کند، حتماً به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که قرمزی آلت تناسلی گسترش یابد و به سمت شکم نوزاد حرکت کند، یا رنگ سیاه و آبی بر روی ناحیه تناسلی ایجاد شود، فوراً باید به پزشک متخصص نوزادتان اطلاع دهید.

اگر عمل ختنه به درستی انجام نشود ممکن است به آلت تناسلی نوزاد آسیب بزند و عفونت سپسیس یا حتی مرگ را برای کودک در پی داشته باشد. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ عوارض ختنه ناقص به دلیل عواملی چون استقرار ناکافی حلقه و یا لغزش آن در زمان انجام بخیه هموستاتیک به وجود می‌آید. اگر بخیه هموستاتیک نیز به خوبی انجام نشود؛ منجر به آسیب و خونریزی سر آلت تناسلی نوزاد می‌شود. در اینجا توصیه می‌کنیم که هرگونه تشدید علائم و تغییر در حالت نوزاد را فوراً به پزشک اطلاع دهید.

نحوه مراقبت نوزاد پس از ختنه به روش پلاستیبل

اصولاً هر پزشک پس از انجام ختنه با حلقه، دستورالعمل‌های لازم جهت مراقبت نوزاد را به والدین ارائه می‌دهد. این دستورالعمل‌ها شامل موارد زیر است.

  • پس از هر بار تعویض پوشک ناحیه تناسلی کودک خود را با آب گرم تمیز کنید.
  • پس از هر بار شستشو ناحیه مذکور را به خوبی خشک کنید. می‌توانید برای این کار از باد خنک سشوار استفاده کنید.
  • به هیچ وجه از دستمال مرطوب بر روی آلت تناسلی کودک خود ستفاده نکنید؛ زیرا می‌تواند در محل زخم عفونت ایجاد کند.
  • از دست زدن به حلقه پلاستیبل خودداری کنید و آن را به قصد خروج نکشید. این حلقه ۷ الی ۱۰ روز پس از ختنه از ناحیه تناسلی جدا می‌شود. اگر این اتفاق نیفتاد باید به پزشک متخصص اطلاع دهید.

مزایای ختنه با حلقه پلاستیبل

مزایای ختنه با حلقه پلاستیبل بسیار زیاد است. به همین دلیل امروزه به یک روش محبوب برای انجام ختنه تبدیل شده است. از جمله مزایای این حلقه برای جراحی ختنه عبارت است از:

عدم خونریزی

یکی از عوارض شایع ختنه خونریزی است. اما در روش حلقه چون برشی در ناحیه آلت تناسلی کودک ایجاد نمی‌شود، خونریزی اتفاق نمی‌افتد.

دوره نقاهت کوتاه با حلقه پلاستیبل

دوره نقاهت این عمل بسیار کوتاه است. ۲۰ روز پس از انجام ختنه با استفاده از حلقه نوزاد کاملا بهبود می‌باید. همانطور که گفتیم ۷ الی ۱۰ روز پس از عمل این حلقه خود به خود می‌افتد.

عدم نیاز به بیهوشی

در روش‌های جراحی ختنه از بیهوشی برای کودک استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید عوارض بیهوشی بسیار زیاد است؛ خصوصاً اگر برای کودکان استفاده شود. اما در روش حلقه پلاستیبل از بی‌حسی استفاده می‌شود و نوزادان از خطرات بیهوشی در امان می‌مانند.

عوارض کم

از جمله نگرانی‌های والدین برای انجام جراحی ختنه، عوارض این عمل است. اما در این روش میزان این نگرانی‌ها کاهش می‌یابد؛ چرا که یکی از کم خطرترین و کم عوارض‌ترین نوع جراحی ختنه برای نوزادان محسوب می‌شود. در این روش انسداد مجاری ادرار رخ نمی‌دهد و زخم و برشی در آلت تناسلی ایجاد نمی‌شود.

کوتاهی زمان عمل ختنه با حلقه پلاستیبل

ختنه به روش پلاستیبل حدوداً ۱۰ الی ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و پس از آن نوزاد ترخیص می‌شود و نیازی نیست که در بیمارستان بستری شود.

معایب استفاده از روش پلاستیبل

همانند هر روش جراحی دیگر این روش نیز معایبی دارد. معایب حلقه پلاستیبل برای جراحی ختنه موارد زیر است:

  • هزینه بالا: روش پلاستیبل نسبت به دیگر روش‌های ختنه هزینه بالاتری دارد.
  • محدودیت سنی: همه پسران نمی‌توانند از این روش استفاده کنند و فقط برای عمل ختنه نوزادان کمتر از یک سال از این حلقه استفاده می‌شود.
  • عفونت: از عوارض این روش جراحی، عفونت ناحیه تناسلی است؛ زیرا در این جراحی یک شی خارجی را به آلت تناسلی متصل می‌کنند.

نتیجه‌گیری

ختنه با استفاده از حلقه پلاستیبل در مطب پزشک انجام می‌شود. مدت زمان مورد نیاز این ختنه از زمان تزریق بی‌حسی تا پایان انجام ختنه حدود نیم الی یک ساعت است. بهتر است که این عمل توسط متخصص اورولوژی یا متخصص اطفال انجام شود. در کلینیک ختنه نوزادان تهران روش جراحی ختنه با استفاده از حلقه، به بهترین روش برای کودکان زیر ۶ ماه انجام می‌شود.


پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 حلقه پلاستیبل چیست؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.07.23
 مزایا و معایب زندگی در فنلاند
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.07.22
 ارائه خدمات درمانی در سوئد چگونه است؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.07.20
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب