بهترین زمان شروع غذای کمکی شیرخوار

38

غذای کمکی برای نوزادان چه زمانی باید شروع شود؟ پزشکان توصیه می کنند که کودکان در حدود 6 ماهگی با غذاهایی غیر از شیر مادر یا شیر خشک نوزاد آشنا شوند. شروع غذاها قبل از 4 ماهگی توصیه نمی شود. هر کودکی متفاوت است. چگونه می دانید که آیا کودک شما برای غذاهایی غیر از شیر مادر یا شیر خشک آماده است؟ می توانید به دنبال این نشانه ها باشید که نشان می دهد کودک شما از نظر رشد آماده است.

فرزند شما:

  • به تنهایی یا با حمایت می نشیند.
  • قادر به کنترل سر و گردن است.
  • هنگام ارائه غذا دهان را باز می کند.
  • غذا را به جای فشار دادن به چانه به بیرون می بلعد.
  • اشیاء را به دهان می آورد.
  • سعی می کند اشیاء کوچک مانند اسباب بازی یا غذا را بگیرد.
  • غذا را از جلو به پشت زبان برای بلعیدن منتقل می کند.

در این مطلب وبلاگ کلینیک ختنه نوزادان تهران در مورد بهترین زمان شروع غذای کمکی شیرخوار توضیح خواهیم داد.

با چه غذای کمکی شروع کنم؟

پزشکان می گویند که برای اکثر کودکان، نیازی نیست که غذاها را به ترتیب خاصی بدهید. کودک شما می تواند از حدود 6 ماهگی شروع به خوردن غذاهای جامد کند. تا زمانی که او به ۷ یا ۸ ماهگی برسد، کودک شما می تواند غذاهای متنوعی از گروه های غذایی مختلف بخورد. این غذاها شامل غلات نوزاد، گوشت یا سایر پروتئین ها، میوه ها، سبزیجات، غلات، ماست و پنیر و غیره است.

اگر کودک شما غلات مخصوص نوزادان را می خورد، ارائه انواع غلات غنی شده بسیار مهم است. اما به یاد داشته باشید تهیه غلات برنج می تواند خطر قرار گرفتن کودکان در معرض آرسنیک را افزایش دهد.

چگونه کودکم را با غذاها آشنا کنم؟

کودک شما برای رشد سالم و قوی به ویتامین ها و مواد معدنی خاصی نیاز دارد. اکنون که کودک شما شروع به خوردن غذا کرده است، حتماً غذاهایی را انتخاب کنید که تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز کودک را تامین کند.

اجازه دهید فرزندتان در ابتدا یک غذای تک ماده ای را امتحان کند. این به شما کمک می کند تا ببینید آیا کودک شما با آن غذا مشکلی دارد، مانند آلرژی غذایی. بین هر غذای جدید ۳ تا ۵ روز صبر کنید. قبل از اینکه متوجه شوید، کودک شما در مسیر خوردن و لذت بردن از غذاهای جدید بسیار است.

اما لازم است غذاهای بالقوه آلرژی زا را بشناسید. غذاهای بالقوه آلرژی زا شامل محصولات شیر ​​گاو، تخم مرغ، ماهی، صدف، آجیل درختی، بادام زمینی، گندم، سویا و کنجد هستند. مصرف شیر گاو یا نوشیدنی های غنی شده سویا تا زمانی که کودک شما از ۱۲ ماهگی بیشتر نشده است توصیه نمی شود، اما سایر فرآورده های شیر گاو مانند ماست را می توان قبل از ۱۲ ماهگی معرفی کرد. اگر کودک شما اگزما شدید و یا حساسیت به تخم مرغ دارد، با پزشک یا پرستار کودک خود در مورد زمان و نحوه معرفی ایمن غذاهای حاوی بادام زمینی صحبت کنید.

چگونه باید برای کودکم غذای کمکی درست کنم؟

در ابتدا، خوردن غذاهایی که له شده، پوره شده یا صاف هستند و بافت بسیار نرمی دارند، برای کودک شما آسانتر است. ممکن است طول بکشد تا کودک شما با بافت های غذایی جدید سازگار شود. کودک شما ممکن است سرفه کند، دهانش را ببندد یا تف کند. همانطور که مهارت های دهانی کودک شما رشد می کند، می توان غذاهای غلیظ تر و و سفت تر را استفاده نمود.

برخی از غذاها خطر خفگی بالقوه دارند ، بنابراین مهم است که به کودک خود غذاهایی بدهید که بافت مناسبی برای رشد او دارند. برای کمک به جلوگیری از خفگی، غذاهایی تهیه کنید که به راحتی با بزاق حل شوند و نیازی به جویدن ندارند. به وعده های کوچک غذا بدهید و کودک خود را تشویق کنید که آهسته غذا بخورد. همیشه در حالی که کودک در حال غذا خوردن است مراقب او باشید.

در اینجا چند نکته برای تهیه غذا آورده شده است:

  • غلات و غلات پخته شده له شده را با شیر مادر، شیر خشک یا آب مخلوط کنید تا بلعیدن آن راحت شود.
  • سبزیجات، میوه ها و سایر غذاها را له یا پوره کنید تا یکدست شوند.
  • میوه ها و سبزیجات سفت مانند سیب و هویج معمولاً باید پخته شوند تا به راحتی له یا پوره شوند.
  • غذا را آنقدر بپزید که نرم شود و به راحتی با چنگال له شود.
  • قبل از پختن، تمام چربی، پوست و استخوان های مرغ، گوشت و ماهی را جدا کنید.
  • دانه ها و هسته های سفت را از میوه جدا کنید و سپس میوه را به قطعات کوچک برش دهید.
  • غذای نرم را به قطعات کوچک یا برش های نازک برش دهید.
  • غذاهای استوانه ای مانند هات داگ، سوسیس و پنیر رشته ای را به جای قطعات گرد که ممکن است در مجرای تنفسی گیر کنند، به نوارهای نازک کوتاه برش دهید.
  • غذاهای کروی کوچک مانند انگور، گیلاس، توت و گوجه فرنگی را به قطعات کوچک برش دهید.
  • دانه های سبوس دار گندم، جو، برنج و سایر غلات را بپزید و ریز خرد کنید یا له کنید.

خطر مسمومیت با آب به دنبال شروع غذای کمکی نوزاد

دادن آب به نوزادان می تواند تعادل ظریف سدیم را در بدن آنها از بین ببرد، که می تواند بسیار خطرناک باشد. وقتی به کودک آب می دهید، می تواند سدیم موجود در جریان خون او را رقیق کند. این مسئله می‌تواند شرایطی به نام هیپوناترمی یا مسمومیت با آب ایجاد کند. مسمومیت با آب یک مشکل جدی است و می تواند بسیار خطرناک باشد. اما چگونه اتفاق می افتد؟

کلیه‌های شما با فیلتر کردن مایع اضافی در مثانه (که به شما اجازه می‌دهد آن را دفع کنید) به خارج کردن آن کمک می‌کند. که اساساً سیستم شما را از غرق شدن آب جلوگیری می کند. کلیه‌های بالغ تقریباً به اندازه یک آووکادوی بزرگ هستند، بنابراین کلیه‌های سالم و بالغ معمولاً می‌توانند مایعات اضافی را که دریافت می‌کنیم از بدن خارج کنند.

از طرف دیگر کلیه نوزادان به اندازه یک انگور هستند. بنابراین، غرق شدن کلیه های کودک شما آسان تر است. و نیازی نیست که بدن کودک شما بیشتر از آنچه که می تواند آب دریافت کند. هنگامی که بدن نوزاد (یا بزرگسالان) بیش از حد با آب پر شود، می تواند شروع به رقیق کردن خون او کند. آن وقت است که همه چیز خطرناک می شود. زیرا خون غرقابی باعث کاهش میزان سدیم در بدن شما می شود. هنگامی که میزان سدیم کودک شما به دلیل مصرف بیش از حد آب بسیار کم شود، می تواند منجر به علائم جدی مانند تشنج و حتی کما و آسیب دائمی مغز شود.

چه زمانی نوزادان می توانند آب بخورند؟

معمولاً در زمانی که کودک شما ۶ ماهه می شود، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی او شروع به پیشنهاد مقداری آب به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود می کند. معمولاً در آن زمان است که والدین می‌توانند به نوزادان کمی آب بدهند، اما باید در هر زمان به مقدار کم باشد. شش ماهگی معمولاً سنی است که نوزادان شروع به خوردن غذاهای جامد نیز می کنند. به آرامی با ارائه یک فنجان جرعه ای با کمی آب در هنگام غذا خوردن شروع کنید. آنها احتمالاً فقط فنجان را می جوند یا در ابتدا چند قطره از آن خارج می شوند و این اشکالی ندارد. 


پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 بیماری های چشمی شایع در کودکان
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.06.12
 علائم آپاندیسیت در کودکان چیست؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.05.26
 هر آنچه باید از آپنه خواب در نوزادان بدانید
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.05.24
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب