آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟

9

آبله مرغان یک بیماری ویروسی و مُسری است که در کودکان شیوع بیشتری دارد. ویروس واریسلا زوستر، عامل ایجاد کننده این بیماری است. در صورت ابتلای کودک به آبله مرغان، او باید تا زمان خوب شدن و از بین رفتن تمامی آبله‌ها و تاول‌ها، در خانه قرنطینه باشد. در ادامه این وبلاگ از کلینیک ختنه نوزادان تهران بیشتر در این خصوص توضیح خواهیم داد.

بیماری آبله مرغان چیست؟

آبله مرغان، بیماری مُسری است که توسط یک ویروس به وجود می‌آید. فرد مبتلا به این بیماری، تا 90% افراد نزدیک خود را که از این بیماری مصون نباشند (تاکنون به این بیماری مبتلا نشده و یا واکسن آن را تزریق نکرده باشند) را می‌تواند مبتلا کند. کودک مبتلا به بیماری آبله مرغان، در بازه زمانی 7 تا 10 روزه بهبود می‌یابد، اما دوره بیماری در بزرگسالانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، طولانی‌تر و عوارض آن بیشتر است. 

دوره بیماری آبله مرغان به عوامل مختلفی مانند سن، سلامت عمومی، سیستم ایمنی، شدت عفونت و فاصله بین ابتلا و شروع روند درمانی وابسته است.

علائم آبله مرغان

·       تب

·       سردرد

·       خستگی

·       ایجاد جوش و دانه‌های قرمز روی پوست و خارش آنها

آبله ‌مرغان از چه راه‌هایی منتقل می‌شود؟

1. انتقال ویروس آبله مرغان از طریق هوا

مهم‌ترین روش انتقال آبله مرغان، از طریق ذرات تنفسی آلوده به ویروس در هوا است. اگر فرد مبتلا در یک فضای بسته و با تهویه ضعیف باشد، احتمال پخش ویروس از طریق هوا و ذرات تنفسی و استنشاق افزایش می‌یابد. ویروس آبله مرغان برای چند ساعت در هوا زنده است

2. انتقال ویروس آبله مرغان از طریق مایع موجود درون تاول‌ها

اگر فرد به تاول‌های بدن فرد مبتلا دست بزند و بدن او به مایع درون تاول‌ها آغشته شود، احتمال ابتلا به این بیماری، بسیار بالاست.

3. انتقال ویروس آبله مرغان از طریق تماس مستقیم

تماس مستقیم با فرد آلوده و یا تماس با ذرات تنفسی سرفه و عطسه فرد مبتلا، عامل ابتلا به بیماری آبله مرغان است. انتقال این بیماری، از طریق اشیایی که فرد مبتلا قبلاً به آنها دست زده است نیز امکان‌پذیر است.

ویروس این بیماری روی اشیایی مانند اسباب‌بازی، دستگیره در و... مدت زمان کوتاهی باقی می‌ماند. اما اگر این سطوح آلوده باشند و فردی آنها را لمس کرده و دست خود را به بینی، دهان یا صورت خود بزند، احتمال ابتلا به بیماری آبله، بسیار بالاست.

آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟

آبله مرغان نیز مانند سایر عفونت‌هایی که از طریق هوا، احتمال انتقال بالایی دارند، در هوای سرد و فصل پاییز و زمستان، سریع‌تر منتقل می‌شود. بیماری آبله، دوره نهفتگی 14 یا 16 روزه دارد.

در اغلب موارد، 1 تا 2 روز قبل از زدن تاول و دانه‌های روی پوست و 5 روز پس از بروز اولین تاول، بهترین زمان برای انتقال ویروس آبله مرغان است. بدن شخص آلوده به ویروس آبله، می‌تواند 10 تا 21 روز پس از تماس با سطح آلوده هم علائم بیماری را نشان دهد و فرد دیگری را بیمار کند.

راه‌های جلوگیری از انتقال آبله مرغان چیست؟

تقریباً همه افراد، در دوره‌ای از زندگی خود و به خصوص دوران کودکی، به آبله مرغان مبتلا می‌شوند. اما این ابتلا در برخی از افراد و سنین مانند نوزادی، بانوان باردار و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، می‌تواند عواقب جدی‌تری را برای آنها به همراه داشته باشد. پس این افراد بهتر است بیشتر از سایرین مراقب خود بوده و راه‌های پیشگیری را بیش از سایرین رعایت کنند.

4 روش جلوگیری از انتقال ویروس آبله مرغان

1. تزریق واکسن. بهترین روش برای جلوگیری از انتقال ویروس آبله مرغان که اثر پذیری بالایی دارد، واکسیناسیون است. برای کاهش موارد ابتلا به ویروس، انجام واکسیناسیون همگانی ضروری است. بنابراین لازم است تزریق واکسن آبله مرغان را جدی بگیرید.

2. رعایت نکات بهداشتی. پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه و شستن مرتب دست‌ها، کمک زیادی به جلوگیری از انتقال ویروس آبله می‌کند و موارد مبتلا به بیماری را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.

3. قرنطینه کردن فرد مبتلا. بهتر است افرادی که مبتلا به آبله مرغان هستند و کسانی که بیشترین مدت زمان را با او می‌گذرانند، قرنطینه شوند. جلوگیری از تماس و تردد این افراد در محیط‌های عمومی مانند محل کار، مدرسه و...، تا حدود زیادی می‌تواند از انتقال ویروس جلوگیری کند.

4. ایمونوگلوبولین. اگر فرد طی چند ساعت اخیر، در معرض ویروس آبله مرغان قرار گرفته باشد، می‌توان با دادن ایمونوگلوبولین، یک محافظ موقتی برای او ایجاد کرد. ایمونوگلوبولین، پادتن یا آنتی‌بادی است که سبب کاهش شدت بیماری می‌شود.

4 مرحله بهبودی آبله مرغان

بسته به شدت عفونت، سیستم ایمنی فرد و... دوره بهبودی و نقاهت بیماری آبله مرغان می‌تواند متفاوت باشد.

  • مرحله اول. در مرحله اول، تاول‌ها و دانه‌های قرمز روی پوست گردن و صورت ظاهر شده و کم‌کم به دیگر نقاط بدن گسترش پیدا می‌کند.
  • مرحله دوم. در مرحله دوم، دانه‌های قرمز ایجاد شده، تبدیل به زخم‌های قرمز و پُر آب می‌شوند.
  • مرحله سوم. در مرحله سوم، زخم‌های ایجاد شده به تدریج خشک می‌شوند و خارش نیز کمتر می‌شود. در این مرحله تاول‌ها به مرور خشک شده و تِرَک می‌خورند. پوست به مرور بهبود می‌یابد.
  • مرحله چهارم. در مرحله چهارم، تاول‌های ایجاد شده به طور کامل بهبود پیدا می‌کنند و پوست به حالت طبیعی باز می‌گردد. تورم، خارش و درد هم به طور کامل بهبود می‌یابد؛ فرد به طور کامل بهبود یافته و می‌تواند به روند عادی زندگی خود بازگردد.

بهبودی کامل آبله مرغان، 7 تا 10 روز پس از آخرین مرحله بیماری است. افرادی که سیستم ایمنی آنها ضعیف است، مدت زمان بهبودی کامل برای آنها ممکن است 2 تا 3 هفته به طول بیانجامد.  

جمع‌بندی

بیماری آبله مرغان، یک بیماری ویروسی است که به راحتی و از طریق هوا، ذرات و قطرات تنفسی انتقال پیدا می‌کند. فرد آلوده به ویروس، یک تا دو روز قبل از بیرون ریختن پوست و تاول تا زمانی که همه دانه‌ها و تاول‌ها بهبود نیافته و از بین نرفته باشند، امکان انتقال ویروس را دارد. در این مرحله، محافظت از گروه‌های آسیب‌پذیر و مسدود کردن راه‌های انتقال، دارای اهمیت زیادی است.

سؤالات متداول

 1. طول دوره بیماری آبله مرغان چند روز است؟

طول دوره بیماری آبله مرغان، چیزی حدود 5 تا 10 روز است. اما به دلیل وجود تاول و دانه‌های قرمزی که همراه با خارش هستند، ممکن است کمی طولانی‌تر شود.

2. برای جلوگیری از بروز عوارض آبله مرغان، چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

کوتاه کردن ناخن‌ها، استحمام روزانه با آب ولرم و مصرف داروهای ضد خارش می‌تواند کمک کننده باشد.


پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 واکسن‌های بدو تولد شامل چیست؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.02.02
 آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.02.02
 چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازیم؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب