ارتباط بین دیسک گردن و سرگیجه چیست؟‌

51

دیسک گردن و سرگیجه دو موضوع پزشکی هستند که می‌توانند در امور عادی زندگی هر فردی اختلال ایجاد کنند. به فرسایش و آسیب دیدگی دیسک‌های بین مهره‌های گردن، که بر روی عصب‌های این ناحیه فشار وارد می‌کند، دیسک گردن می‌گویند. بر اثر این فشار علائمی چون گردن درد، اختلالات تعادلی و سرگیجه به وجود می‌آید. سرگیجه‌های ناشی از دیسک گردن به دلیل فشردگی عصب‌های تعادلی و احساسی در گردن است. برای جلوگیری از پیشرفت این مسئله، مدیریت صحیح لازم است. در ادامه در مورد این موضوع و بهترین روش‌ها جهت درمان دیسک گردن توضیح خواهیم داد.

دیسک گردن چیست و چه علائمی دارد؟

دیسک گردن یک عارضه‌ای است که در اثر آن بخشی از دیسک‌های میانی مهره‌های گردن به کانال نخاعی و ریشه‌های عصبی فشار می‌آورد. عواملی چون پیری، آسیب دیدگی، تصادف، ورزش‌ها و فعالیت‌های سنگین و عادات نامناسب حرکتی می‌تواند منجر به این بیماری شود.

از جمله نشانه‌های این بیماری می‌توان به درد، سوزش، کاهش حرکت پذیری گردن و اختلالات عصبی اشاره کرد. بر اثر مشکلات دیسک در ناحیه گردن عواملی چون درد گردن، سوزش و خارش، ضعف عضلانی، کاهش انعطاف پذیری و کاهش دامنه حرکتی گردن، تهوع، تعریق، تپش قلب، تنگی نفس و سرگیجه به وجود می‌آید.

آیا دیسک گردن می‌تواند موجب سرگیجه شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله. یکی از علائم دیسک ناحیه گردن سرگیجه‌ای است که در فرد احساس بدی به وجود می‌آورد. زمانی که دیسک‌های گردنی دچار فرسایش و آسیب دیدگی می‌شوند، موجب فشار بر روی عصب‌ها در نتیجه تحریک و التهاب آنها می‌شود و اطلاعات نادرستی به مغز ارسال می‌کند. در نتیجه می‌تواند منجر به اختلالات تعادلی و احساس سرگیجه شود. پس می‌توان گفت که دیسک گردن و سرگیجه با همدیگر در ارتباط هستند.

دیسک گردن چه ارتباطی با سرگیجه دارد؟

سرگیجه‌ای که ناشی از اختلالات دیسک در ناحیه گردن است، از عملکرد نادرست عصب‌های گردن به وجود می‌آید. در این شرایط عصب‌ها به مغز اطلاعات نادرستی ارسال می‌کنند و منجر به احساس چرخش و عدم تعادل (سرگیجه) می‌شود. در این شرایط شما می‌توانید دچار سرگیجه‌ای شوید که ناشی از اسپاسم عضلات گردن است و این اسپاسم این حالت را تشدید کند.

بنابراین می‌توانیم بگوییم که دیسک گردن به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر روی سیستم تعادلی بدن اثر می‌گذارد و با بروز التهاب و تحریک عصب‌های تعادلی و احساسی می‌تواند منجر به بروز سرگیجه شود. مدیریت و کاهش فشارها در ناحیه عصب گردن می‌تواند در کاهش یا جلوگیری از این مشکل موثر باشد.

تشخیص سرگیجه ناشی از دیسک گردن

برای تشخیص ارتباط بین دیسک گردن و سرگیجه می‌توان به علائم و روش‌های تشخیصی مرتبط با این مشکلات توجه کرد. از جمله:

ارتباط زمانی

اگر همزمان با درد در ناحیه گردن و مشکلات دیسک آن، دچار سرگیجه‌های مزمن و مداوم می‌شوید می‌تواند ناشی از ارتباط این دو مشکل با هم باشد.

تشدید سرگیجه‌ها با حرکت

اگر با حرکات گردن احساس سرگیجه شما تشدید می‌یابد، می‌تواند با مشکلات دیسک در گردن مرتبط باشد. حرکات گردن می‌تواند شامل چرخاندن آن یا خم کردن آن به سمت پایین باشد.

علائم همزمان

اگر در کنار سرگیجه‌ای که دارید علائمی چون بی‌حسی در گردن و بازوها و دست‌ها، ضعف عضلانی و محدودیت حرکتی گردن را هم داشتید می‌تواند نشانه دیسک گردن باشد.

معاینه پزشکی

یکی از راه‌های تشخیص ارتباط بین سرگیجه و دیسک گردن معاینه توسط پزشک متخصص است. پزشک می‌تواند با استفاده از معاینه فیزیکی و بررسی دامنه حرکتی گردن ارتباط این دو مشکل را تشخیص دهد.

تصویربرداری

یکی از روش‌های تشخیص سرگیجه ناشی از دیسک گردن، روش‌های تصویربرداری چون ام‌آرآی و سی‌تی اسکن است؛ که می‌تواند مشکلات گردنی از جمله فتق دیسک را مشخص کند و نشان دهد که آیا عصب‌ها تحت فشار هستند یا خیر.

سابقه پزشکی دیسک گردن

مشاهده و بررسی آسیب‌های گردن و مشکلات قبلی در ناحیه گردن می‌تواند به تشخیص دیسک گردن کمک کند.

با توجه به این نکات به شما توصیه می‌کنیم که اگر مشکوک به مشکل دیسک در ناحیه گردن خود هستید، به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید؛ تا با بررسی‌های دقیق و تست‌های لازم بتواند به تشخیص دلیل اصلی سرگیجه و درد ناحیه گردن شما ببرد.

درمان دیسک گردن و سرگیجه

اگر سرگیجه شما ناشی از دیسک گردن باشد طبیعتاً با درمان این مشکل خود به خود بهبود می‌یابد. برای درمان دیسک گردن استفاده از روش‌های غیر جراحی می‌تواند بسیار موثر باشد. از جمله:

  • خود مراقبتی: اگر دیسک شما در مرحله خفیف باشد با اقدامات خود مراقبتی می‌توانید به درمان و کنترل این مشکل بپردازید. از جمله این اقدامات استراحت، کاهش فعالیت‌های ورزشی، استفاده از کمپرس گرم و سرد در ناحیه گردن، استفاده از گردنبندهای طبی و داروهای مسکن است.
  • فیزیوتراپی: یکی از راه‌های کاهش فشار بر ناحیه گردن و در عین حال موثر برای درمان دیسک گردن تمرینات فیزیوتراپی است. در این تمرینات با استفاده از تقویت و انعطاف پذیری گردن و سایر عضلات شانه و کمر می‌توان به کنترل درد گردن کمک کرد.
  • طب سوزنی: یکی از روش‌های درمانی که در انواع دیسک کاربرد دارد، استفاده از طب سوزنی است. در این روش با استفاده از سوزن‌های بسیار ریز به کاهش فشار عصب‌هایی که درگیر هستند، کمک می‌کند. کلینیک‌های معتبری وجود دارند که مختص انجام این کار هستند؛ تا به شما برای کسب نتیجه مطلوب کمک کنند.
  • ماساژ: با استفاده از ماساژ می‌توان به کاهش انقباض عضلات گردن و ترشح هورمون اندورفین که هورمون آرام بخش است کمک کرد. در نتیجه از درد ناحیه گردن کم می‌شود.
  • داروها: انواع داروهای خوراکی و تزریقی می‌توانند به درمان دیسک گردن و کنترل سرگیجه ناشی از آن کمک کند.
  • جراحی: جراحی همیشه گزینه آخر درمانی پزشکان در مواقع بروز دیسک است. اگر هیچ یک از روش‌های فوق برای درمان این مشکل جواب نداد، پزشک می‌تواند از جراحی استفاده کند.

پیشگیری

یکی از مشکلاتی که کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، دیسک گردن است. به همین دلیل بهتر است با استفاده از راهکارهای زیر نسبت به پیشگیری از این مشکل اقدام کنید.

  • رعایت اصول ارگونومی از جمله وضعیت بدن در محل کار
  • تنظیم ارتفاع مناسب میز و صندلی
  • استفاده از پشتی برای پشت و گردن
  • ورزش منظم
  • تمرینات تقویتی
  • یوگا
  • استراحت
  • تغییر وضعیت گردن هر نیم ساعت یک بار

نتیجه‌گیری

دیسک گردن یکی از اختلالات رایج بدن است که می‌تواند عوارضی چون درد و سرگیجه بر جا گذارد. در این شرایط با فشار بر روی دیسک‌های میانی مهره‌های گردن، ریشه‌های عصبی این ناحیه تحریک می‌شود و یا التهاب می‌یابد. در نتیجه بر روی تعادل بدن اختلال ایجاد می‌کند.

پیری، آسیب، تصادف، ورزش‌های سنگین و غیره می‌تواند از دلایل ایجاد این مشکل باشد. برای تشخیص و درمان این بیماری باید به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید. پزشک پس از تشخیص و اطمینان از ارتباط میان دیسک گردن و سرگیجه از روش‌های غیر جراحی و جراحی استفاده می‌کند.


پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علل درد پایین کمر چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1403.07.13
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب