بررسی سویه جدید ویروس کرونا ۱۴۰۳

10

سویه جدید ویروس کرونا در بسیاری از کشورها در حال افزایش است و با توجه به نزدیک بودن فصل سرما اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، ممکن است مشکلات زیادی به وجود آورد.

این ویروس از زمان پیدایش تا به الان جهش‌های مختلفی داشته و پس از انواع مختلف آن که به نام‌های دلتا و امیکرون و اریس و پیرولا معروف بود، اکنون یکی از جهش‌های جدید آن با نام J.N.1  در حال شیوع است. اگر شما هم خبرهایی در خصوص این ویروس جدید شنیده‌اید و نگران ابتلا به آن هستید تا پایان مطلب وبلاگ مرکز تخصصی طب کار آروان همراه ما باشید تا با هم به بررسی آن بپردازیم.

سویه جدید ویروس کرونا چیست و چه نام دارد؟

با وجود تزریق واکسن کرونا علائم سویه جدید آن تغییر می‌یابد. متخصصین عفونی معتقدند که کرونا جدید نوع دیگر ویروس پیرولا و امیکرون است که با نام J.N.1 به سرعت گسترش می‌یابد و در بین مردم سراسر جهان پخش می‌شود. باید بدانید که این ویروس علائمی شبیه سرماخوردگی دارد و مانند سویه‌های اولیه کرونا خطرناک نیست. با توجه به گفته این متخصصین دوز پایانی واکسن کووید می‌تواند از بدن مردم در برابر سویه جدید ویروس کرونا محافظت کند.

علائم سویه جدید ویروس کرونا

در افرادی که به آخرین نوع ویروس کرونا مبتلا می‌شوند علائمی چون آلرژی فصلی یا سرماخوردگی به وجود می‌آید. در نتیجه می‌توان گفت که گلودرد، سرفه، گرفتگی بینی، آبریزش و بدن درد از علائم رایج این ویروس است. در برخی افراد علائم ویروس کرونا شدیدتر می‌شود و ممکن است با تب و لرز و سردرد نیز همراه باشد.

ویروس جدید کرونا مشتق سویه‌های پیرولا و امیکرون است. پس می‌توان برای آن علائم ترکیبی این دو سویه را انتظار داشت. نشانه‌های سرماخوردگی خفیف در کرونای جدید یک چیز عادی است. همانطور که گفتیم قدرت انتشار این ویروس نسبت به جهش‌های قبلی آن بیشتر است؛ اما خطر آن کمتر از سویه‌های ابتدایی کرونا است.

علائم شایع کرونا که در حال حاضر ایرانی‌ها را درگیر می‌کند، عبارت است از:

  • تب
  • لرز
  • بی‌حالی و بدن درد
  • سرفه
  • آبریزش بینی
  • سر درد
  • گلو درد
  • کاهش حس بویایی و شنوایی
  • اسهال
  • معده درد
  • خستگی و ضعف
  • استفراغ
  • کاهش اشتها

آیا واکسن کرونا از بدن در برابر جهش جدید این ویروس محافظت می‌کند؟

همه‌گیری کرونا حدود یک سالی است که کاهش یافته و افراد در برابر این ویروس واکسینه شده‌اند، لازم به ذکر است که بگوییم کسانی که به طور کامل دوزهای واکسن کرونا را دریافت نمودند، در برابر این بیماری و مرگ و میر ناشی از آن مقاوم هستند.

شرکت‌هایی که واکسن های خود را بر علیه این ویروس تولید و به بازار عرضه می‌کردند، بر روی موش‌های آزمایشگاهی ویروس جدید کرونا را نیز مورد آزمایش قرار دادند و بر این اساس اعلام کردند که آخرین نسخه این واکسن‌ها، نویدبخش مقابله در برابر سویه جدید واکسن کرونا نیز است.

خطر سویه جدید ویروس کرونا

سویه جدید ویروس کرونا برای اولین بار در آمریکا مشاهده شد و پس از آن به ۴۱ کشور دیگر گسترش یافت. این سویه پس از چهار ماه گسترش، میزان ابتلا به کرونا را از سه و نیم درصد به ۲۱ درصد افزایش داد. پس همانطور که گفتیم با وجود علائم خفیف این بیماری سرعت انتقال آن بسیار بالا است و نباید آن را دست کم بگیرید.

پیشگیری از کرونای جدید

کرونای جدید به راحتی از طریق سرفه، عطسه و تنفس هوای بازدم فرد مبتلا به فرد سالم منتقل می‌شود. شیوع این ویروس در فصل پاییز و زمستان افزایش می‌یابد و می‌تواند برای مسئولین بهداشت و کادر درمان، نگرانی‌هایی به وجود آورد. از این رو متخصصین توصیه می‌کنند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا جایی که می‌توانید از ابتلا به این بیماری در امان بمانید.

بهترین راه پیشگیری از  سویه جدید کرونا استفاده از ماسک در اماکن عمومی و مکان های شلوغ است. دیگر روشی که برای پیشگیری از کرونا می‌توانید استفاده کنید، حفظ فاصله با افراد دیگر است. شستن مداوم دست‌ها و پوشش صورت در مواقع سرفه و عطسه می‌تواند از روش‌های موثر دیگر پیشگیری این ویروس باشد.

درمان سویه جدید ویروس کرونا

بر اساس نظریه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، روش‌های تشخیص و درمانی که برای انواع قبلی کووید-۱۹ استفاده می‌شد در سویه جدید نیز قابل اجرا است. در سویه جدید کرونا عفونت بیشتری ایجاد نمی‌شود و علائم آن خفیف است.

پزشکان برای درمان این بیماری می‌توانند انواع داروهای خوراکی و تزریقی را برای بیمار تجویز کنند. همچنین در این شرایط بیمار باید تا بهبود کامل در منزل استراحت کند و از حضور در اجتماع بپرهیزد. مصرف مایعات و آب فراوان نیز به تسریع روند درمان فرد بیمار کمک می‌کند.

عوارض سویه جدید ویروس کرونا

با جهش ویروس کرونا و شیوع آن در سراسر جهان نگرانی‌های زیادی در خصوص عوارض ویروس کرونا در بین مردم گسترش یافت. بر اساس تحقیقات، سویه J.N.1 کرونا را یک سویه با قدرت شیوع و انتشار بسیار بالا معرفی می‌کنند؛ اما متخصصین پس از تحقیقات زیادی که در خصوص این سویه انجام دادند به این نتیجه رسیدند که با وجود جهش‌های فراوانی که سویه جدید ویروس کرونا نسبت به انواع قبلی آن از جمله پیرولا دارد، اما به دلیل واکسیناسیون بدن و افزایش سیستم ایمنی به دلیل مقابله با عفونت‌های قبلی، ویروس جدید نمی‌تواند عوارض مرگباری در فرد مبتلای ایجاد کند.

اهمیت آگاهی مردم و کادر درمان نسبت به کرونا

سویه جدید ویروس کرونا با سرعت در کل جهان در حال گسترش است و با توجه به قدرت سرایت بالای این بیماری یکی از راه‌های مبارزه، کنترل و جلوگیری از ابتلای آن این است که افراد جامعه در خصوص این ویروس اطلاعات و آگاهی لازم را پیدا کنند. همچنین کادر درمان نیز باید نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند؛ زیرا تنها راه قطع زنجیره‌ای انتقال ویروس کرونا این است که مردم راهکارهای پیشگیری از آن را به خوبی انجام دهند.

نتیجه‌گیری

سویه جدید ویروس کرونا علائمی مشابه با ویروس سرماخوردگی و آلرژی دارد. این ویروس با توجه به سرعت سرایت بالایی که دارد، عوارض خطرناکی از خود بر جا نمی‌گذارد. با مراجعه به پزشک متخصص و مراکز درمانی می‌توانید علاوه بر درمان، از گسترش و انتقال این بیماری جلوگیری کنید. در صورت بروز علائمی چون تب و لرز، اسهال و استفراغ، سردرد و غیره هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.


رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب