علل درد پایین کمر چیست؟

21

درد پایین کمر یک نوع درد عضلانی است که انجام کارهای ساده روزانه را برای افراد دشوار می‌کند. اگر بخواهیم ساده بگوییم این درد در ناحیه پایین کمر به وجود می‌آید. ممکن است برخی از افراد به این درد دچار باشند، اما دلیل واقعی آن را ندانند. در ادامه به بیان دلایل و نشانه‌های درد در ناحیه پایین کمر می‌پردازیم.

علت درد پایین کمر چیست؟

درد در ناحیه پایین کمر که به انتهای ستون فقرات و نواحی اطراف آن اطلاق می‌شود یک درد آزاردهنده است. دلایل درد پایین کمر بسیار مختلف است. از جمله:

کشیدگی رباط

رایج‌ترین دلیل درد در ناحیه انحنای پایینی کمر رگ به رگ شدن رباط‌ها و کشیدگی عضلات است. این اتفاق بسیار رایج، می‌تواند همه افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد. اما کسانی که عضلات ضعیف‌تری دارند بیشتر در معرض ابتلا به این مشکل هستند. حتی ورزشکاران حرفه‌ای نیز می‌توانند از اسپاسم عضلات کمر رنج ببرند. عاملی که موجب بروز این مشکل می‌شود بلند کردن اجسام سنگین به روش نادرست است.

دیسک کمر

دیسک کمر یکی از بیماری‌های شایع است که فضای داخلی دیسک نخاعی به دلیل پارگی از محوطه سخت خارجی بیرون می‌زند. سایش طبیعی یا پارگی دیسک می‌تواند علت آن باشد. این عارضه بسیار دردناک است و بر تارهای عصبی ستون فقرات تاثیر می‌گذارد. البته در برخی از افراد نیز هیچ گونه علائمی ندارد و فقط فرد دچار بی‌حسی و یا گزگز می‌شود.

درد پایین کمر با آرتروز

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که آرتروز فقط موجب سفتی و درد دست و پا می‌شود. اما باید بدانید که ستون فقرات نیز می‌تواند تحت تاثیر آرتروز قرار گیرد. افزایش سن موجب از بین رفتن غضروف بین مفاصل می‌‌شود، در نتیجه می‌تواند مفاصل را تحریک کند و موجب ایجاد درد ناشی از آرتروز کمر شود.

اختلال مفاصل ساکروایلیاک

در دو طرف ستون فقرات دو مفصل ساکروایلیاک وجود دارد که ستون فقرات را به قسمت بالایی لگن متصل می‌کند. اگر این مفصل دچار التهاب شود هر دو طرف را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب درد پایین کمر می‌شود.

سنگ کلیه

نقش کلیه‌ها در بدن برای دفع مواد زائد بسیار حیاتی است. زمانی که سنگ کلیه ایجاد می‌شود ممکن است در پهلوها و ناحیه پایین کمر درد ایجاد کند.

سیاتیک و درد پایین کمر

درد سیاتیک به دلیل فشردگی عصب سیاتیک است، که می‌تواند از ناحیه پشت تا باسن و حتی به پاها کشیده شود. فتق دیسک، خار استخوانی و تنگی کانال نخاعی می‌تواند بر روی این عصب‌ها تاثیر بگذارد. سیاتیک معمولاً فقط یک طرف از بدن را درگیر می‌کند که درد آن به صورت شوک الکتریکی است. سرفه، عطسه و یا نشستن طولانی می‌تواند این شرایط را بدتر کند. التهاب پانکراس، کولیت روده، اندومتریوز و عفونت نیز می‌تواند از دلایل دیگر درد کمر باشد.

انواع درد پایین کمر

به طور کلی سه نوع درد در این ناحیه وجود دارد که می‌تواند در کوتاه مدت و به طور ناگهانی و یا در دراز مدت به وجود آید.

درد عضلانی موضعی

افرادی که با درد قسمت پایین کمر سر و کار دارند، دچار درد عضلانی موضعی می‌شوند. این درد می‌تواند در هر ناحیه از کمر به وجود آید. زمین خوردن، سر خوردن، بلند کردن اجسام سنگین و غیره دلیل این نوع درد است.

اسپاسم عضله

اسپاسم عضله، از نوع قبلی درد کمتری دارد. اسپاسم همان گرفتگی ناگهانی و غیر ارادی عضلات است که بر اثر عواملی چون بریدگی، کشیدگی و چرخش عضلات وجود می‌آید و می‌تواند در ناحیه پایینی کمر هم ایجاد درد کند. اسپاسم از یک اتفاق خاص شروع می‌شود و در یک بازه زمانی منجر به درد کمر و لگن می‌شود.

درد پایین کمر انتشاری

این نوع درد در ناحیه پایینی کمر با دو نوع قبلی یک تفاوت مهم دارد و آن این است که درد انتشاری در یک جا ثابت نمی‌ماند و در سایر نقاط بدن هم منتشر می‌شود. عواملی چون تحلیل دیسک، ستون فقرات و آسیب سطحی به رشته‌های عصبی می‌تواند موجب بروز این نوع درد شود.

پیشگیری از درد قسمت پایینی کمر

پیشگیری از درد پایین کمر بسیار مهم است؛ زیرا در در این ناحیه می‌تواند افراد را از انجام کارهای روزمره باز دارد. به منظور پیشگیری از درد نواحی پایین کمر باید:

  • از نشستن بیش از اندازه بپرهیزید.
  • روزانه به مدت نیم ساعت ورزش و یا نرمش انجام دهید.
  • در طول روز وشیدن ۸ لیوان آب و نوشیدنی‌های گرم و سرد را فراموش نکنید.
  • گودی کمر خود را درمان کنید.
  • از جابجایی اجسام سنگین بپرهیزید و آنها را بلند نکنید.
  • حرکات ورزشی سنگین را زیر نظر مربیان کاربلد و حرفه‌ای انجام دهید.

درمان درد پایین کمر

برای درمان درد پایین کمر باید به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید. پزشک در مرحله اول با انجام معاینات بالینی و به کمک تصویربرداری‌های مختلف علت درد در این ناحیه از بدن را تشخیص می‌دهد. سپس با توجه به شرایط و پیشرفت بیماری یکی از راهکارهای درمانی زیر را برای بیمار انتخاب می‌کند.

  • استراحت: اولین اقدام موثر برای کاهش درد پایین کمر قطع فعالیت‌های ورزشی و سایر فعالیت‌ها است. در این شرایط از فشار بیش از حد به ناحیه پایینی کمر کاسته می‌شود.
  • ورزش: تقویت عضلات بدن و پاها می‌تواند برای کاهش درد و درمان آن موثر باشد. همچنین احتمال آسیب دیدگی و ابتلا مجدد نیز کاهش می‌یابد.
  • دارو: در کنار انجام فعالیت‌های ورزشی و یا استراحت استفاده از داروهای مسکن نیز می‌تواند کمر درد شما را بهبود ببخشد. داروهای ضد التهابی به این منظور استفاده می‌شود.
  • فیزیوتراپی کمر: در فعالیت‌های فیزیوتراپی کشش‌ها و تمریناتی به شما ارائه می‌شود که ستون فقرات شما را تقویت می‌کند و برای بهبود ستون فقرات موثر است. اگر این ورزش‌ها را ناآگاهانه انجام دهید، ممکن است صدمه بیشتری به کمرتان وارد شود و موجب درد پایین کمر شود. به همین منظور نیاز است که از فیزیوتراپیست کمک بگیرید.
  • جراحی: موثرترین روش برای درمان انواع درد ستون فقرات و کمر، جراحی است. اما به دلیل دوره نقاهت طولانی و درد زیاد، کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در جراحی، پزشک جراح اعصاب فشرده را آزاد می‌کند و فشار دیسک را کاهش می‌دهد.

نتیجه‌گیری

درد پایین کمر یکی از مشکلاتی است که افراد بسیار زیادی را درگیر می‌کند. هر چقدر سن بالاتر برود، توان عضلات و ماهیچه‌ها کمتر شود، احتمال ابتلا به این درد افزایش می‌یابد. اصلاح سبک زندگی در پیشگیری از این مشکل موثر است. در صورت بروز درد در ناحیه پایین کمر به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با توجه به شرایط این مشکل بهترین روش درمانی را برای شما لحاظ کند.


پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علل درد پایین کمر چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1403.07.13
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب