بهترین روش درمان آرتروز زانو چیست؟

11

درمان آرتروز زانو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زانوها یکی از مهمترین مفاصل بدن انسان هستند که به دلیل پرکاری آنها احتمال آسیبشان بیشتر است. دلایل زیادی منجر به آسیب و زانو درد می‌شود. یکی از آن عوامل آرتروز زانو است. امروزه علوم پزشکی پیشرفت زیادی کرده است و تقریباً برای هر دردی، درمان وجود دارد. در ادامه روش‌های درمان آرتروز را برای شما بیان می‌کنیم.

آرتروز زانو و علائم آن

استئوآرتریت یا آرتروز زانو از شایع‌ترین دلایل ایجاد درد زانو در سنین بالا است. بر اثر این بیماری فرد مبتلا با مشکل در راه رفتن مواجه می‌شود. دیگر اثر این بیماری این است که غضروف بین مفاصل فرسوده می‌شود و از بین می‌رود. با تحلیل غضروف بین مفاصل استخوان‌ها به هم نزدیک می‌شود و فرسایش پیدا می‌کند.

از علائم آرتروز زانو می‌‌توان به ساییدگی استخوان‌ها، درد زانو، خشکی مفاصل، تورم زانو و کاهش توانایی حرکتی اشاره کرد. با وجود این شرایط در اکثر مواقع زانو دچار شکل پرانتزی می‌شود. به منظور جلوگیری از این مشکل باید از راه‌های درمان آرتروز استفاده کرد.

راه‌های درمان آرتروز زانو

در ادامه روش‌های مختلف درمان آرتروز زانو را برای شما شرح می‌دهیم.

دارو برای درمان آرتروز زانو

در مراحل اولیه بیماری استئوارتریت، پزشک متخصص از روش‌های غیر جراحی به منظور کاهش درد بیماران استفاده می‌کند. اولین اقدام برای درمان این بیماری مصرف دارو است.

داروهای مورد استفاده برای درمان آرتروز شامل مسکن‌های غیر التهابی مانند استامینوفن است. از کورتیکواستروئیدها نیز برای کاهش التهاب استفاده می‌شود. داروهای استروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن نیز در درمان این بیماری موثر است.

تزریق ژل

از روش‌های درمانی دیگر برای درمان این بیماری تزریق ژل داخل مفصل زانو است. این ژل حاوی هیالورونیک اسید است که به طور طبیعی در مفاصل زانو وجود دارد و وظیفه لغزندگی مفاصل بر روی یکدیگر و کاهش فشار روی غضروف مفصل را بر عهده دارد. بر اثر کاهش غلظت اسید هیالورونیک استئوآرتریت به وجود می‌آید.

به همین دلیل از تزریق ژل برای درمان آرتروز زانو استفاده می‌شود. همچنین این ژل می‌تواند باعث تحریک مفاصل زانو برای تولید بیشتر این اسید شود.

تزریق پی‌آرپی برای درمان آرتروز زانو

تزریق پی‌آر‌پی زانو به معنی تزریق سرم غنی شده از پلاکت خود بیمار برای ترمیم زانوی آسیب دیده است. در پلاکت‌ها مواد رشدی و ترمیم کننده زیادی وجود دارد. به همین دلیل با تزریق آن به زانو افزایش تعداد سلول‌ها و ترمیم بافت‌های آسیب دیده در غضروف و لیگامان به ۵ برابر می‌رسد. این روش معمولا در مراحل ابتدایی بیماری به خوبی عمل می‌کند. در نتیجه درمان آرتروز زانو با پی آر پی به علت نحوه پاسخ به درمان بسیار رواج یافته است.

تاثیر این روش سه چهار روز پس از تزریق آغاز می‌شود و در حدود ۴ هفته کامل می‌شود. حداقل سه تزریق prp با فاصله ۱ تا ۴ هفته می‌تواند برای درمان آرتروز موثر باشد. توصیه می‌شود تزریق دوم یک هفته پس از تزریق اول، و تزریق سوم ده الی پانزده روز پس از تزریق دوم انجام شود.

آب درمانی

از دیگر روش‌های موثر برای درد زانو و آرتروز آب درمانی است. انجام آب درمانی با تقویت مفاصل و کاهش فشار بر روی زانو موجب ترمیم بافت آسیب دیده می‌شود. این روش را به طور مستمر دنبال کنید تا نتیجه بگیرید.

آرتروسکوپی زانو

در این روش از آرتروسکوپ به منظور ایجاد برش‌های کوچک در زانو استفاده می‌کنند؛ تا بافت‌های آسیب دیده زانو را ترمیم کنند.

انجام فیزیوتراپی برای درمان آرتروز زانو

در فیزیوتراپی از تکنیک‌های مختلفی برای درمان زانو استفاده می‌کنند. پزشک فیزیوتراپیست با توجه به میزان آسیب زانو و عوامل موثر در ایجاد این بیماری از تکنیک خاص برای درمان هر بیمار استفاده می‌کند. تجویز برنامه‌های ورزشی، اصلاح فعالیت‌های روزانه، مشاوره جهت کنترل وزن و استفاده از وسایل کمکی چون زانوبند از جمله تکنیک‌های درمان آرتروز زانو در روش فیزیوتراپی هستند.

درمان آرتروز زانو با اوزون تراپی

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید گاز اوزون نوعی گاز ترمیم کننده و ضدعفونی کننده است که از این خاصیت برای درمان آرتروز و بیماری‌های دیگری مانند دیسک کمر استفاده می‌شود. اوزون تراپی یک روش بی‌خطر است. در کسانی که زانو دردهای شدیدی دارند می‌تواند موثر باشد. باید بدانید گاز اوزون پس از مدتی جذب بدن می‌شود. بنابراین درمان آرتروز زانو با تزریق اوزون یک روش کم‌تهاجمی به حساب می آید.

درمان آرتروز زانو با ماساژ درمانی

ماساژ باعث می‌شود که هورمون کورتیزول و ماده انتقال دهنده عصبی کاهش پیدا کند. در نتیجه درد آرتروز نیز کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر آن ماساژ سطح سروتونین را نیز افزایش می‌دهد؛ که منجر به بهبود خلق و خوی فرد می‌شود. به این منظور باید از ماساژ منظم استفاده کرد.

جراحی

آخرین اقدام برای کاهش زانو درد و درمان استوآرتریت جراحی است. اگر درد زانو به هیچ کدام از روش‌های بالا جواب ندهد، از روش جراحی برای درمان آرتروز زانو استفاده می‌شود. در این روش پزشک با استفاده از روش تعویض مفصل زانو، زانوی آسیب دیده را درمان می‌کند.

روش‌های تشخیص برای آغاز درمان آرتروز زانو

زمانی که علائم آرتروز زانو در شما پیدا شد، باید به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا با استفاده از روش‌های تشخیص زیر این بیماری را تشخیص دهد و نسبت به درمان آرتروز زانو اقدام کند.

در اولین قدم پزشک به معاینه بالینی پای شما می‌پردازد. در این شرایط پزشک زانوی شما را بررسی می‌کند و ممکن است از شما بخواهد که راه بروید تا دامنه حرکتی پای شما را بررسی کند. سپس برای تشخیص دقیق این بیماری از تصویربرداری با اشعه ایکس سی‌تی اسکن و ام‌آرآی کمک می‌گیرد.

روش‌های پیشگیری از آرتروز زانو

مهمترین راه پیشگیری از آرتروز زانو عبارتند از:

  • پرهیز از فعالیت‌های سنگین ورزشی و انجام ورزش‌های سبک
  • اصلاح رژیم غذایی و استفاده از غذاهای سالم
  • پرهیز از اضافه وزن و کاهش فشار به زانو
  • اصلاح عادات روزانه
  • انجام حرکات صحیح ورزشی
  • تقویت عضلات بدن به خصوص پاها
  • استفاده از کفش‌های مناسب و طبی برای پیاده‌روی طولانی

نتیجه‌گیری

درمان آرتروز زانو به جهت جلوگیری از تشدید علائم آن می‌تواند بسیار مهم باشد. به این منظور باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا بتواند دلیل ایجاد استئوآرتریت را تشخیص دهد. سپس پزشک با توجه به سن بیمار، دلیل ایجاد بیماری و ... یکی از راه‌های درمانی را برای بیمار تجویز می‌کند. از جمله این راه‌ها اوزون تراپی، تزریق پی‌آر‌پی و فیزیوتراپی است. اگر بدن بیمار به این درمان‌ها جواب نداد از جراحی استفاده می‌شود.


پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 بهترین روش درمان آرتروز زانو چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1403.06.23
 فیزیوتراپی تنفسی چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1403.05.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب