کاربرد پی آر پی در زیبایی

27

پی آر پی مخفف عبارت Platelet Ric Plasma و به معنای پلاسمای غنی از پلاکت است. PRP از روش های نوین به حساب می آید که علاوه بر درمان برای زیبایی و جوانسازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش با دریافت مقداری خون از شخص و جداسازی پلاکت ها، مایع به دست آمده را به منطقه مورد نظر تزریق می کنند. از آنجایی که در PRP از خون خود فرد استفاده می شود، امکان بروز آلرژی و حساسیت بسیار پایین بوده و سازگاری خوبی با بدن برقرار می کند. از مهم ترین کاربردهای پی آر پی می توان به تسکین دردهای مفصلی، بهبود زخم، آسیب های ورزشی، درمان ریزش مو، کاهش چین و چروک و بهبود لکه های پوستی اشاره کرد. ما در ادامه این مقاله به کاربردهای زیبایی این روش می پردازیم.

پی آر پی برای زیبایی

کاربرد پلاکت درمانی در زیبایی و جوانسازی شامل قسمت های مختلف پوست (اعم از گردن، دست، صورت و...) و مو می شود. پلاکت های موجود در پی آر پی حاوی مقدار قابل توجهی از فاکتورهای رشد هستند که به سلول های پوستی و فولیکول های مو کمک می کنند.

پی آر پی صورت

پلاکت درمانی با اهداف مختلفی مانند رفع چین و چروک، افزایش حجم، کاهش لکه های پوستی و... به نواحی گوناگونی از صورت مثل اطراف چشم، گونه ها، دور دهان و خطوط اخم تزریق می شود. از جمله اهداف پی آر پی صورت عبارتند از:

  • تحریک کلاژن سازی: PRP محلولی سرشار از پلاکت و فاکتورهای رشد است که با تزریق به پوست آزاد می شوند. هدف سلول های رشد تحریک فیبروپلاست ها است که در نتیجه میزان تولید کلاژن و الاستین افزایش پیدا می کند. الاستین و کلاژن دو پروتئین مهم پوست هستند و خاصیت شادابی و ارتجاعی به پوست می دهند.
  • درمان مشکلات پوستی: لکه های پوستی ناشی از نور آفتاب، بارداری و افزایش سن و همچنین آکنه، اسکار، جای بریدگی ها و تیرگی های پوست از جمله تیرگی اطراف چشم با تزریق پی آر پی بهبود پیدا می کنند.
  • کاهش چین و چروک و افتادگی: با افزایش کلاژن و الاستین روند ترمیم بافت های آسیب دیده صورت با سرعت بیش تری صورت می گیرد و به این گونه پوست صاف تر و شاداب تر می شود.

پی آر پی مو

ریزش مو به دلایل متفاوتی اتفاق می افتد. از همین رو برای انجام پلاکت درمانی باید نوع ریزش مشخص شود. ریزش مو در زنان عمدتاً به دلایل محیطی مانند بیماری های مانند اختلالات تیروئیدی یا تغذیه رخ می دهد اما در مردان اغلب به صورت ژنتیکی اتفاق می افتد که به آندروژنتیک آلوپسیا معروف است و پلاکت درمانی برای این نوع ریزش مو زمانی توصیه می شود که دارو درمانی تاثیری نداشته باشد. نتایج حاکی از آن است که پی آر پی در زنان اثربخشی بیش تری داشته است. تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به موها علاوه بر افزایش رشد مو سبب افزایش ضخامت و استحکام موها نیز می شود.

به طور کلی PRP برای کسانی مناسب است که دارای یکی از شرایط زیر باشند:

  • افرادی که به صورت ژنتیکی دچار ریزش مو شده اند.
  • کسانی که بر اثر عوامل موقتی مثل استرس، بیماری های خاص، مصرف دارو، تغذیه و... به ریزش مو مبتلا شده اند.
  • افرادی که در مرحله ابتدایی ریزش مو قرار دارند یا دارای موهای کم پشت و نازکی هستند.

سایر نواحی پلاکت درمانی

پی آر پی در نواحی دیگری مانند گردن، دست، باسن و شکم نیز با اهداف مختلفی تزریق می شود. به عنوان مثال برای گردن با هدف رفع خطوط گردنی، کاهش لکه ها و سفت شدن پوست انجام می گیرد در حالی که برای باسن یا شکم به منظور فرم دهی و بهبود پوست این نواحی تزریق می شود.

نحوه انجام پی آر پی  

در مرحله ابتدایی مقداری خون از بدن شخص گرفته می شود که این روند شبیه به آزمایش خون است سپس در داخل دستگاه سانتریفیوژ می گذارند تا طی یک فرآیند پلاسما از خون جدا شود. پلاسمای جدا شده شامل مقادیر زیادی از پلاکت ها و سلول های رشد است.

پس از روند آماده سازی پی آر پی نوبت به تزریق می رسد. ابتدا منطقه مورد نظر ضدعفونی و به صورت موضعی بی حس می شود. در مرحله بعدی با استفاده از یک وسیله تزریقی مخصوص پلاسمای حاوی پلاکت را به صورت نقطه ای به پوست تزریق می کنند. معمولاً این روند بیش از یک جلسه انجام می شود.

مزایای پلاکت درمانی

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت دارای مزایای زیادی است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده. این روش قابلیت ادغام با سایر تکنیک ها و روش های زیبایی را دارد. مزایای دیگر پلاکت درمانی عبارتند از:

  • کم تهاجم: پی آر پی روشی کم تهاجم است یعنی نیازی به بیهوشی و جراحی ندارد. همچنین با وجود بی حسی موضعی احساس درد در بیمار به حداقل میزان ممکن می رسد.
  • ایمن: PRP با استفاده از خون فرد انجام می شود بنابراین احتمال بروز واکنش های آلرژیک و انتقال بیماری وجود ندارد.
  • اثربخشی بالا: پی آر پی به عنوان یک روش مورد تایید، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار است. هر چند که نتایج کامل پلاکت درمانی پس از گذشت مدت مشخصی ظاهر می شود اما از همان جلسه اول فرد تغییرات را حس می کند.
  • مدت زمان مناسب: پی آر پی در کم تر از یک ساعت صورت می گیرد و نیازی به دوره نقاهت ندارد و بلافاصله پس از آن می توانید به زندگی عادی برگردید.

پی آر پی در کلینیک دکتر رویا عطایی

تزریق پی آر پی با مزایای خود همراه است که توسط یک متخصص انجام شود. همچنین توجه داشته باشید که بسیاری از روش های زیبایی و جوانسازی مانند PRP از دقت و ظرافت بالایی برخوردار هستند و عدم رعایت تکنیک و نکات آن می تواند منجر به بروز عوارض شود‌.

در کلینیک دکتر رویا عطایی با بهره گیری از تجهیزات مدرن و پیشرفته و جدیدترین تکنیک ها، پی آر پی پوست و مو انجام می پذیرد. برای کسب اطلاعات بیش تر از شرایط لازم برای PRP می توانید با مشاورین ما تماس حاصل کنید.

آدرس و تلفن:

تهران، شریعتی، بالاتر از مترو قیطریه، بن بست سینا، پلاک ۱۷۲۵ ، واحد ۳۴

۰۲۱۲۲۲۰۱۲۶۹ و ۰۲۱۲۶۲۴۶۷۶۱

پست های اخیر از دکتر رویا عطایی :
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب