18

بیماری های چشمی کودکان گاهی با علائم مشخصی بروز می‌کند و گاهی هیچگونه علائمی ندارد. اگر تشخیص این بیماری‌ها به صورت سریع و درست انجام گیرد می‌توان از عوارض آنها جلوگیری کرد.

والدین باید برای تشخیص هر نوع مشکل در چشم کودک خود کاملاً هوشیار باشند و به محض مشاهده علائم بیماری‌های چشمی به پزشک متخصص مراجعه کنند. در ادامه این مطلب وبلاگ کلینیک ختنه نوزادان تهران به شایع‌ترین بیماری‌های چشمی و علائم و نشانه‌های آن‌ها می‌پردازیم.

علائم بیماری های چشمی کودکان

بیماری های چشمی کودکان علائم و نشانه‌هایی دارد که والدین در صورت مشاهده هر یک باید هرچه سریعتر کودک خود را برای معاینه نزد پزشک متخصص ببرند. از جمله علائم بیماری های چشمی کودکان عبارتند:

  • مالیدن چشم‌ها با دست توسط کودک
  • نزدیک کردن اشیایی مانند کتاب برای دیدن و نگاه کردن به آن
  • ریزش اشک غیر طبیعی
  • خارش چشم به طور مستمر
  • قرمزی دائمی چشم بدون دلیل
  • انحراف و موقعیت غیر طبیعی چشم
  • تورم چشم
  • سردرد و سرگیجه پس از مطالعه کتاب و یا تماشای گوشی و تلویزیون
  • خروج عفونت از اطراف چشم
  • پرش پلک چشم و پلک زدن زیاد و مداوم

شایع‌ترین بیماری های چشمی کودکان

باید بدانید اکثر بیماری‌های چشمی در کودکانی که تولد زودرس داشتند به وجود می‌آید. در ادامه قصد داریم چند مورد از شایع‌ترین بیماری های چشمی کودکان را برای شما بازگو کنیم.

آمبلیوپی یا تنبلی چشم

چشم کودکان معمولا تا ۹ سالگی سیر تکاملی دارد و اگر پس از ۹ سالگی به اطراف دید نداشته باشد، یعنی چشم‌های کودک دچار مشکل شده است و حتماً برای درمان باید به پزشک متخصص مراجعه کند. یکی از شایع‌ترین بیماری های چشمی کودکان تنبلی چشم یا آمبلیوپی است.

این بیماری سبب کاهش دید کودک با وجود سلامت چشم‌ها می‌شود. از علائم شایع این بیماری می‌توان به انحراف چشم، افتادگی پلک بالایی، ناهنجاری شکست نور و عدم قدرت تمرکز برای دیدن تصاویر و اجسام اشاره کرد.

برای درمان تنبلی چشم باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک معمولاً برای درمان یکی از راه‌های عینک، لیزیک، جراحی و یا بستن چشم تا ۶ ساعت را تجویز می‌کند. این بیماری اگر در سنین پایین درمان شود اصولاً بهبود می‌یابد و در صورت عدم درمان منجر به ضعف شدید بینایی می‌شود.

انسداد مجاری اشکی

انسداد مجرای اشکی یا پیفوریا دومین مورد از بیماری های چشمی کودکان است که معمولاً در کودکان زیر یک سال رخ می‌دهد. اگر مجرایی که نزدیک بینی و در پلک بالا و پایین قرار دارد مسدود شود و اشک نتواند از آن خارج شود انسداد مجرای اشکی رخ می‌دهد.

در این حالت معمولاً اشک به جای ورود به حلق از کنار چشم خارج می‌شود. این مشکل عموماً تا یک سالگی خود به خود بهبود می‌یابد. پزشکان هم برای درمان تا این زمان صبر می‌کنند و اگر بهبود نیافت، عمل جراحی انجام می‌دهند.

از عوارض این مشکل می‌توان به تجمع اشک در کیسه اشک، عفونت و آبریزش چشم اشاره کرد. در این حالت چشمان کودکان حالت نیمه باز پیدا می‌کند. اگر این بیماری تشدید شود، تورم ایجاد می‌کند و منجر به آبسه می‌شود.

آب سیاه

از بیماری های چشمی کودکان می‌توان به گلوکوم یا آب سیاه اشاره کرد. این بیماری منجر به فشار زیاد بر روی چشم کودک می‌شود و عصب بینایی کودک را دچار اختلال و آسیب می‌کند.

در این حالت چشمان کودک نسبت به نور حساسیت پیدا می‌کند و دچار انقباض‌های پلکی و ریزش اشک می‌شود.

فشار زیاد چشم ممکن است منجر به تیرگی قرنیه چشم شود. این بیماری در بزرگترها بیشتر رخ می‌دهد؛ اما کودکان هم ممکن است به آن دچار شوند.

آب مروارید

بیماری آب مروارید یا کاتاراکت از دیگر بیماری های چشمی کودکان است که می‌تواند سبب تاری و یا عدم وضوح دید چشم‌ها شود. این بیماری به صورت مادرزادی در کودکان بروز پیدا می‌کند و والدین باید برای درمان، کودک خود را نزد متخصص ببرند.

انحراف چشم یکی از مهم ترین بیماری های چشمی کودکان

حتماً برای شما هم پیش آمده که متوجه تغییر حالت چشم کودک از شکل طبیعی آن شده باشید. به این وضعیت انحراف چشم می‌گویند. به همین دلیل تشخیص آن در کودکان آسان است؛ اما موارد کمی هم وجود دارد که انحراف چشم به راحتی قابل تشخیص نباشد.

این بیماری چشمی زمانی که کودک به دوردست نگاه می‌کند واضح‌تر است. نام علمی آن استرابیسم است و با استفاده از عینک‌های دو کانونی درمان می‌شود.

تروما

یکی از دلایل اصلی قرمزی چشم کودکان پارگی قرنیه است که به آن تروما می‌گویند. پارگی قرنیه از بیماری های چشمی کودکان است که اگر درمان نشود می‌تواند برای بیماران عوارض زیادی در آینده داشته باشد. کودکان با جنسیت پسر بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند.

بیماری‌هایی که در بالا به آن اشاره کردیم، تنها بخشی از بیماری های چشمی کودکان بودند. نیستاگموس، لوکوکوریا، التهاب چشم، گل مژه و ... از دیگر بیماری‌های چشمی هستند.



بیماری های چشمی کودکان چه نشانه‌هایی دارد؟

اگر کودکی دچار بیماری‌های چشم شود می‌تواند عوارضی چون تاری دید، نزدیک بینی، دوربینی، ناهماهنگی چشم‌ها و اختلالات عضلانی حرکت چشم پیدا کند.

والدین باید مراقبت‌های بهداشتی مربوط به چشم را جدی بگیرند. به دلیل اهمیتی که بینایی بر زندگی کودک دارد باید به طور مرتب کودک را نزد پزشک متخصص ببرند. همچنین لازم است که معاینات مربوط به چشم را در یک سالگی، سه و نیم سالگی و پنج سالگی انجام دهند.

  • در صورتی که کودک شما یکی از علائم زیر را داشت فوراً او را نزد پزشک متخصص ببرید.
  • اگر چشم‌های کودک شما با یکدیگر تفاوت دارند، یعنی یک چشم بزرگتر از چشم دیگر باشد.
  • کودک شما به نور و یا تابش نور حساسیت پیدا کند.
  • وجود آبریزش و اشک دائم از چشم‌های کودک.
  • وضعیت غیر طبیعی چشم‌ها مانند مردمک‌های غیرمعمولی یا سفید.
  • کودک برای مشاهده تلویزیون و یا مطالعه کتاب فاصله بسیار نزدیکی را انتخاب ‌کند.
  • با مراجعه به موقع به پزشک متخصص می‌توانید سلامت چشمان کودک خود را حفظ کنید.

سخن پایانی

بیماری های چشمی کودکان معمولاً در سنین پایین رخ می‌دهند و با تشخیص به موقع و درمان سریع می‌توان کودک  را از مشکلات بسیاری در آینده حفظ کرد. از جمله شایع‌ترین بیماری‌های چشمی می‌توان به آب مروارید، تنبلی، انحراف چشم و آب سیاه اشاره کرد. که هر کدام نیاز به اقدام و درمان به موقع دارد.

والدین باید تمام نکات بهداشتی مربوط به چشم‌ها را به طور کامل برای کودکان رعایت کنند؛ تا آن‌ها را از این بیماری‌ها دور نگه دارند. اگر احساس کردید که کودک شما دچار یکی از مشکلاتی که نام بردیم شده است، باید برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنید.


پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 علائم سنگ کلیه در کودکان چیست؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.06.23
 هرآنچه باید از واکسن روتاویروس و پنوموکوک بدانید
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.06.20
 بیماری های چشمی شایع در کودکان
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.06.12
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب