آسیب های اجتماعی اعتیاد نوجوانان و جوانان + نحوه جلوگیری از آنها

17


آسیب های اجتماعی اعتیاد نوجوانان

جوانانی که به طور مداوم مواد مصرف می کنند، معمولاً مجموعه ای از مشکلات، از جمله مشکلات تحصیلی، مشکلات مربوط به سلامت (از جمله سلامت روان)، روابط ضعیف با همسالان، و درگیری با سیستم قضایی نوجوانان را تجربه می کنند. علاوه بر این، پیامدهایی برای اعضای خانواده، جامعه و کل جامعه وجود دارد.

دانشگاهیان

کاهش نمرات، غیبت از مدرسه و سایر فعالیت ها و افزایش احتمال ترک تحصیل از مشکلات مرتبط با سوء مصرف مواد در نوجوانان است. به نظر می‌رسد سطح پایین تعهد به آموزش و میزان بالاتر فرار از مدرسه با مصرف مواد در میان نوجوانان مرتبط باشد. مشکلات شناختی و رفتاری تجربه شده توسط جوانان مصرف کننده الکل و مواد مخدر ممکن است با عملکرد تحصیلی آنها تداخل داشته باشد و همچنین موانعی برای یادگیری برای همکلاسی های خود ایجاد کند .

سلامت جسمانی

به غیر از آسیب های اجتماعی اعتیاد نوجوانان، صدمات ناشی از تصادفات (مانند تصادفات رانندگی)، ناتوانی‌های جسمی و بیماری‌ها، و اثرات مصرف بیش از حد احتمالی از جمله پیامدهای مرتبط با سلامتی ناشی از سوء مصرف مواد در نوجوانان است. تعداد نامتناسبی از جوانان درگیر با الکل و سایر مواد مخدر با افزایش خطر مرگ از طریق خودکشی، قتل، تصادف و بیماری روبرو هستند.

دوره‌های اورژانس مربوط به مواد مخدر برای جوانان 12 تا 17 ساله از سال 1993 تا 1994، 17 درصد افزایش یافته است. این افزایش بیشتر از هر یک از گروه‌های سنی بالاتر گزارش شده بود. به طور قابل توجهی، بازدیدهای بخش اورژانس مربوط به ماری جوانا/حشیش برای جوانان 12 تا 17 ساله بین سال های 1993 و 1994 50 درصد افزایش یافت . نود و یک جوان بین 12 تا 17 سال در سال 1993 بر اثر سوء مصرف مواد جان خود را از دست دادند.

افزایش احتمال HIV

از دیگر آسیب های اجتماعی اعتیاد نوجوانان می توان به انتقال اچ‌آی‌وی / ایدز عمدتاً از طریق قرار گرفتن در معرض مایعات بدن یک فرد آلوده در طول تماس جنسی یا از طریق به اشتراک گذاشتن تجهیزات غیر استریل تزریق مواد مخدر رخ می‌دهد. یکی دیگر از راه های اصلی انتقال از مادر به نوزاد در دوران بارداری یا فرآیند تولد است. بسیاری از جوانان سوء مصرف کننده رفتاری را انجام می دهند که آنها را در معرض خطر ابتلا به HIV/AIDS یا سایر بیماری های مقاربتی قرار می دهد. این ممکن است شامل استفاده واقعی از مواد روانگردان (به ویژه آنهایی که تزریق می شوند) یا رفتار ناشی از قضاوت ضعیف و کنترل تکانه در حین تجربه اثرات مواد تغییر دهنده خلق و خو باشد. در حال حاضر میزان تشخیص ایدز در میان نوجوانان در مقایسه با اکثر گروه های سنی دیگر نسبتاً پایین است. با این حال، از آنجایی که این بیماری قبل از ظاهر شدن علائم، دوره نهفتگی طولانی دارد، این احتمال وجود دارد که بسیاری از جوانان مبتلا به ایدز در دوران نوجوانی واقعاً به HIV آلوده شده باشند.

اگرچه مرگ و میر ناشی از مصرف الکل برای جوانان کاهش یافته است، اما جوانان هنوز در این زمینه بیش از حد حضور دارند. تنها در سال 1995، بیش از 2000 جوان (15 تا 20 ساله) در تصادفات رانندگی ناشی از مصرف الکل کشته شدند .

این مثال‌های محدود، پیامدهای فاجعه‌بار مربوط به سلامتی سوء مصرف مواد را در میان نوجوانان نشان می‌دهد. علاوه بر پریشانی شخصی و خانوادگی، هزینه‌های اضافی مراقبت‌های بهداشتی، هزینه کمپ خصوصی ترک اعتیاد و از دست دادن بهره‌وری آتی بار سنگینی را بر دوش جامعه وارد می‌کند.

بزهکاری

ارتباط غیرقابل انکاری بین سوء مصرف مواد و بزهکاری وجود دارد. دستگیری، قضاوت و مداخله توسط سیستم قضایی اطفال عواقب نهایی بسیاری از جوانانی است که درگیر مصرف الکل و سایر مواد مخدر هستند.

نمی توان ادعا کرد که سوء مصرف مواد باعث رفتار بزهکارانه یا بزهکاری باعث مصرف الکل و سایر مواد مخدر می شود، با این حال، این دو رفتار به شدت مرتبط هستند و اغلب مشکلات مدرسه و خانواده، درگیری با گروه های همسالان منفی، فقدان کنترل های اجتماعی محله، و سوء استفاده فیزیکی یا جنسی را به همراه دارند .

یکی از شدید ترین آسیب های اجتماعی اعتیاد نوجوانان میتواند ورود به باندهای خلافکاری باشد.

داشتن و استفاده از الکل و سایر مواد مخدر برای همه جوانان غیرقانونی است. با این حال، فراتر از آن، شواهد قوی از ارتباط بین مصرف الکل و سایر مواد مخدر و رفتار بزهکارانه نوجوانان وجود دارد. سوء مصرف مواد هم با جرایم خشن و هم با جنایات درآمدزا توسط جوانان همراه است. این امر باعث افزایش ترس در میان ساکنان جامعه و تقاضا برای خدمات عدالت کیفری و نوجوانان می شود و در نتیجه بار این منابع را افزایش می دهد. باندها، قاچاق مواد مخدر، فحشا، و تعداد فزاینده قتل جوانان از جمله مشکلات اجتماعی و عدالت کیفری است که اغلب با سوء مصرف مواد در نوجوانان مرتبط است.

سلامت روان

  • افسردگی
  • تأخیر در رشد
  •  بی تفاوتی
  • گوشه گیری

 و سایر اختلالات روانی اجتماعی اغلب با سوء مصرف مواد در نوجوانان مرتبط است. جوانان سوءمصرف مواد بیش از افراد غیرمصرف کننده در معرض خطر مشکلات سلامت روانی از جمله افسردگی، مشکلات رفتاری، اختلالات شخصیتی، افکار خودکشی، اقدام به خودکشی و خودکشی هستند. نشان داده شده است که مصرف ماری جوانا، که در بین جوانان رایج است، با حافظه کوتاه مدت، یادگیری و مهارت های روانی حرکتی تداخل دارد. انگیزه و رشد روانی-جنسی/عاطفی نیز ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد .

جمع بندی آسیب های اجتماعی نوجوانان


نوجوانی زمانی است که رفتارهای پرخطر و تهدید کننده سلامتی از جمله سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر و الکل می تواند در اوج خود باشد. سوء مصرف مواد با پیامدهای نامطلوب بسیاری در میان نوجوانان مانند اعتیاد، افسردگی، خودکشی، مشکلات بین فردی با خانواده و همسالان، صدمات یا مرگ ناشی از رانندگی و اثرات مخرب بر اقتصاد خانواده و جامعه همراه است. در حال حاضر، سوء مصرف مواد در بین نوجوانان در سراسر جهان در حال رشد است. یافته‌های مرور کلی نشان می‌دهد که در میان مداخلات استعمال دخانیات، برنامه‌های پیشگیری مبتنی بر مدرسه و مداخلات فشرده مبتنی بر خانواده که معمولاً به عملکرد خانواده می‌پردازند، در کاهش مصرف سیگار مؤثر هستند.


منبع : https://ojjdp.ojp.gov

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب