آیا گچ فایبرگلاس با آب باز می شود؟

0

گچ فایبرگلاس یکی از انواع گچ ارتوپدی است که با نام گچ پلاستیکی و باند فایبرگلاس ارتوپدی نیز شناخته می شود. این نوع گچ نسبتاً جدید است و جایگزین خوبی برای گچ های سنتی است زیرا چالش هایی مانند وزن زیاد، میزان مقاومت، و.... را برطرف کرده است. گچ پلاستیکی به دلیل مزایای زیاد در درمان طیف گسترده ای از شکستگی یا آسیب ها استفاده می شود. آیا گچ پلاستیکی در برابر آب نیز مقاومت دارد یا باز می شود؟ آیا نیاز به مراقبت دارد؟ در ادامه این مقاله به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت و در مورد نکات مرتبط با آن صحبت می کنیم.

گچ فایبرگلاس چیست؟

یکی از انواع گچ ارتوپدی، گچ پلاستیکی یا فایبرگلاس است. مواد تشکیل دهنده گچ پلاستیکی شامل دو بخش فایبرگلاس و رزین است. فایبرگلاس یک الیاف شیشه ای نازک است که در عین حال مقاومت خوبی دارد. تحمل فشار و ضربه گچ به جنس الیاف موجود در آن بر می گردد. رزین نیز ماده چسبنده ای است که الیاف فایبرگلاس را به هم متصل می کند تا استحکام ایجاد شود.

گچ فایبرگلاس با هدف ثابت نگه داشتن عضو آسیب دیده تجویز می شود و از مفاصل و استخوان های بخش شکسته شده محافظت به عمل می آورد. این گچ تا زمانی که استخوان ها به هم جوش بخورند، باقی می ماند و از شدت درد و التهاب می کاهد.

باز شدن گچ فایبرگلاس با آب

ماهیت گچ پلاستیکی یا فایبرگلاس به گونه ای است که در برابر آب هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهد. اگر بیش از اندازه به گچ آب بزنید، به خود گچ آسیبی وارد نمی شود اما ممکن است آب به باند یا پانسمان زیرین نفوذ پیدا کند. این موارد به اندازه گچ فایبرگلاس در برابر آب مقاومت ندارند و در تماس طولانی مدت خیس می گردند. همین امر موجب ایجاد حساسیت پوستی، عفونت و.... می شود.

همچنین اگر شدت خیسی زیاد باشد و برای طولانی مدت باقی بماند، ممکن است در شکل ظاهری گچ تغییرات جزئی اتفاق بایفتد. از طرف دیگر آب مقاومت گچ فایبرگلاس را در برابر باز شدن بیش تر می کند و در این هنگام زمان زیادتری برای خارج کردن گچ نیاز است.

طرز باز کردن گچ فایبرگلاس

گچ ارتوپدی فایبرگلاس باید توسط یک متخصص یا فرد آموزش دیده و با استفاده از ابزار مخصوص خود باز شود. این امکان نیز وجود دارد که گچ در منزل نیز باز شود اما به شرط آنکه توسط متخصص صورت گیرد. در مرحله ابتدایی پوست اطراف قسمت مورد نظر ضد عفونی می شود سپس با استفاده از یک ابزار که معمولاً اره مخصوص است، گچ را برش می دهند و بر می دارند. با برداشتن گچ، پوست ناحیه آسیب دیده ضدعفونی و خشک می گردد. در نهایت نیز پزشک معاینات لازم را انجام می دهد.

در نظر داشته باشید که اگر گچ توسط یک فرد غیر متخصص باز شود، عوارض زیر را به دنبال دارد:

  • اگر گچ زودهنگام باز شود، امکان جابجایی قطعات و تغییر شکل استخوان ها وجود دارد زیرا استخوان ها به صورت کامل جوش نخورده اند.
  • باز کردن غیر اصولی گچ منجر به بروز آسیب های پوستی از جمله زخم و خراشیدگی می شود.
  • در صورتی که گچ فایبرگلاس به صورت نادرست برداشته شود، درد و التهاب در قسمت آسیب دیده تشدید پیدا می کنند.
  • عدم رعایت موارد بهداشتی و شرایط استریل احتمال ایجاد باکتری و عفونت ها را افزایش می دهد.

مراقبت های لازم از گچ فایبرگلاس

با اینکه گچ فایبرگلاس مقاومت خوبی در برابر عوامل مختلف دارد اما همچنان مستلزم رعایت توصیه هایی است:

  • از وارد کردن اشیاء خارجی به ویژه اجسام تیز و برنده به زیر گچ پرهیز کنید زیرا با آسیب های پوستی همراه است.
  • نگذارید گچ به طور کامل خیس شود اما اگر این اتفاق افتاد، می توانید با سشوار گچ را خشک کنید. البته دمای کم و فاصله مناسب سشوار از گچ حائز اهمیت است.
  • خودسرانه گچ را باز نکنید و حتماً برای این کار با پزشک مشورت کنید.
  • تا جایی که ممکن است عضو گچ گرفته را بالاتر از سطح قلب قرار دهید تا از میزان التهاب و تورم کاسته شود.
  • از ایجاد فشار بر روی گچ فایبرگلاس خودداری کنید زیرا با این کار نه تنها امکان شکستگی گچ وجود دارد بلکه وضعیت عضو آسیب دیده نیز وخیم تر می شود.
  • رعایت اصول بهداشتی یکی از موارد مهم در روند بهبودی و مراقبت ها است. پوست اطراف ناحیه گچ گرفته شده را مرتباً تمیز و خشک نگه دارید.

سوالات متداول

  • چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟ اگر چه مراجعه مستمر برای اطمینان از روند بهبودی امری ضروری است اما در صورت مشاهده علائمی مانند  تب، بوی بد از زیر گچ، درد شدید، التهاب و بی حسی سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
  • گچ فایبرگلاس دارای چه ویژگی هایی است؟ گچ پلاستیکی به راحتی به شکل منطقه آسیب دیده در می آید و در برابر فشار، ضربه و رطوبت مقاومت خوبی دارد. این گچ سبک و راحت بوده و بیماران از این نظر مشکلی نخواهند داشت. همچنین باند فایبرگلاس ارتوپدی اشعه ایکس را از خود عبور می دهد و برای تصویر برداری های پزشکی مناسب است.
  • آیا گچ فایبرگلاس را می توان در منزل باز کرد؟ برای برخی از افراد امکان ورود و خروج از منزل کمی دشوار است. بله می توان گچ را در منزل باز کرد اما این کار نباید توسط خود فرد و اطرافیان انجام شود و از آنجایی که نیاز به تخصص و مهارت دارد، باید به واسطه پزشک برداشته شود.

خرید گچ فایبرگلاس از صدف باران

شرکت تجهیزات پزشکی صدف باران به عنوان یکی از شرکت های مطرح در این زمینه است. تنوع محصولات پزشکی، تولید و توزیع تجهیزات با کیفیت و خدمات پس از فروش از مهم ترین ویژگی مجموعه صدف باران است. برای مشاوره و تهیه اقلام مورد نظر خود می توانید با شرکت صدف باران تماس حاصل کنید و تجهیزات مورد نیاز خود را در سریع ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

تلفن: ۰۲۱۲۶۶۵۰۵۴۹ و ۰۲۱۲۲۷۸۵۱۶۹ و ۰۲۱۲۶۶۵۰۵۶۴ و ۰۹۱۲۳۲۱۰۰۸۲

پست های اخیر از نوين طب صدف باران :
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب