ارائه خدمات درمانی در سوئد چگونه است؟

48

خدمات درمانی در سوئد بسیار مسئله مهم و پراهمیتی برای همه افراد این کشور است. به همین دلیل سایر کشورهای جهان می‌توانند این کشور را به عنوان الگو در برنامه‌های بهداشتی و درمانی خود در نظر بگیرند. از نظر سیستم بهداشتی و درمانی و همچنین بیمه درمانی و سلامتی، سوئد یکی از بهترین کشورهای جهان است.

هر ساله در بین ۱۰ سیستم برتر بهداشتی جهان نام این کشور مشاهده می‌شود. اگر قصد مهاجرت به سوئد را دارید و به دنبال کسب اطلاعات در این خصوص هستید، تا پایان این مطلب از وبلاگ کلینیک ختنه نوزادان تهران همراه ما باشید.

نحوه ارائه خدمات درمانی در سوئد

خدمات درمانی در سوئد تا حد زیادی به صورت غیرمتمرکز است. یعنی با توجه به اینکه دولت سوئد سیاست‌های کلی این بخش را اعمال می‌کند، اما سطح منطقه‌ای یا شهرداری این کشور است که بیشترین تاثیرگذاری را در سیستم بهداشت و درمان سوئد رائه می‌دهد.

هر شهرداری موظف است بر بهداشت منطقه خود نظارت کند. در این شرایط هر شهر می‌تواند در سطح محلی، میزان جمعیت خود را با نیازهای بهداشتی آن منطقه تطبیق دهد. همچنین وظیفه نگهداری از بیماران معلول و سالمند پس از ترخیص از بیمارستان و همچنین مراقبت از بیماران روانی در کشور سوئد، بر عهده شهرداری‌های این کشور است.

حقایق کلی خدمات درمانی در سوئد

در کشور سوئد قانون‌های کلی در خصوص بهداشت و درمان این کشور وجود دارد. از جمله:

  • از سال ۲۰۱۹ شهرداری‌ها هزینه دندانپزشکی جمعیت زیر ۲۳ سال کشور سوئد را تحت پوشش قرار می‌دهد.
  • با استفاده از مالیات‌های محلی کشور سوئد، ۷۰ درصد بودجه خدمات درمانی این کشور تامین می‌شود.
  • اقداماتی مانند مراقبت از کودکان، ویزیت کلینیک‌های مامایی برای زنان باردار و معاینات ماموگرافی زنان بالای ۴۰ سال در این کشور رایگان است.

خدمات درمانی عمومی در سوئد

  • پوشش بیمه درمانی سوئد جهانی است و تمام ساکنین این کشور، چه افراد بومی و چه غیربومی در برابر بیمه درمان شرایط مساوی و یکسانی دارند. به منظور ارتقاء سیستم بهداشت و درمان، بیماران می‌توانند محل دریافت خدمات درمانی خود را انتخاب کنند. همچنین در این کشور مراکز خصوصی نیز وجود دارد که کمک هزینه دولتی پرداخت می‌کند.
  • به دلیل اینکه تمام کادر درمان و بهداشتی سوئد قابلیت صحبت به زبان انگلیسی را ندارند، بیماران غیربومی در این کشور از قانون داشتن مترجم برخوردارند.
  • رسیدگی به موارد اضطراری در مراکز و بیمارستان‌های این کشور اولویت دارد.
  • در خصوص هزینه‌های درمانی در سوئد باید بگوییم که قیمت خدمات درمانی شهرهای ختلف سوئد توسط مراجع محلی تعیین می‌شود. به همین دلیل حوزه‌های تحت نظر یک شهرداری قیمت‌های برابری برای خدمات درمانی دارند. این هزینه‌ها معمولاً بسیار ناچیز است؛ زیرا دولت به مردم سوئد کمک هزینه درمانی اعطا می‌کند.

خدمات درمانی خصوصی در سوئد

در کشور سوئد تعداد کمی تامین کننده خدمات درمانی خصوصی وجود دارد که به دولت وابستگی ندارند. در زمان استفاده از خدمات این مراکز بیماران باید کلیه هزینه‌ها را خودشان پرداخت کنند. از نظر سطح کیفیتی که این دو مرکز ارائه می‌دهند، باید بگوییم که تفاوت بسیار ناچیزی بین آنها وجود دارد یا حتی تفاوتی وجود ندارد.

تنها مزیتی که سیستم خصوصی کشور سوئد با مراکز عمومی و دولتی این کشور دارد این است که مدت انتظار در مراکز خصوصی بسیار کم‌تر از مراکز عمومی آن است.

بررسی انواع خدمات درمانی در سوئد

در ادامه نحوه ارائه انواع خدمات درمانی در کشور سوئد را به اختصار توضیح می‌دهیم.

داروخانه و خرید دارو

داروخانه‌ها در کشور سوئد در مراکز شهر قرار دارند و دسترسی به آنها بسیار آسان است. این داروخانه‌ها از ۸ الی ۹ صبح شروع به کار می‌کنند و حدود ۸ شب تعطیل می‌شوند. البته برخی از داروخانه‌های شبانه روزی نیز در سوئد وجود دارد که ۲۴ ساعته به مردم خدمات ارائه می‌دهند.

خدمات خرید دارو در کشور سوئد با دیگر کشورها متفاوت است و ممکن است برای خرید داروهایی که قبلاً بدون نسخه در کشور خود تهیه می‌کردید، مجدداً به نسخه پزشک نیاز پیدا کنید.

خدمات اورژانسی

برای استفاده از خدمات اورژانسی شامل آمبولانس، آتش نشانی یا پلیس باید با سرشماره ۱۱۲ تماس بگیرید. اپراتورهای این کشور به دو زبان فارسی و انگلیسی صحبت می‌کنند. آمبولانس‌ها در اسرع وقت به محل آدرس می‌رسند. همچنین در موارد غیر اورژانسی می‌توانید با شماره ۱۱۷۷ تماس بگیرید و توسط پرستاران در مورد خدمات درمانی در سوئد مشاوره دریافت کنید.

دندانپزشکی با خدمات درمانی در سوئد

مراجعه به دندانپزشکی نیز جز خدمات درمانی در سوئد محسوب می‌شود. این خدمات به دو صورت خصوصی و دولتی در این کشور ارائه می‌شود. تمام مراحل دندانپزشکی زیر نظر دانپزشک عمومی ارائه می‌شود و نیاز به مراقبت‌های اولیه و تخصصی ندارد.

ختنه در سوئد جزء خدمات درمانی در سوئد

انجام ختنه در سوئد یکی از چالش‌هایی است که ممکن است با آن مواجه شوید. در سال ۱۹۹۶ یک پزشک بوسنیایی شش پسر را در شرایط نامناسب و بدون تزریق بیهوشی ختنه کرد که خشم مردم و مسئولین این کشور را برانگیخت؛ در نتیجه برای انجام ختنه در سوئد قوانین جدید وضع شد. از جمله:

  • ختنه پسران زیر دو ماه توسط روحانی که مجوز بهداشت دارد انجام می‌شود.
  • پس از دو ماهگی، ختنه توسط پزشک انجام می‌شود.
  • بیهوشی برای انجام ختنه برای همه کودکان واجب است.
  • فردی که این عمل را انجام می‌دهد باید در خصوص مزایا، معایب، روش انجام و همه موارد مرتبط با عمل ختنه اطلاعات کافی داشته باشد و به والدین کودک نیز این اطلاعات را منتقل کند.
  • اگر سن کودک در محدوده‌ای باشد که بتواند سخن بگوید، بر خلاف میل او نمی‌توان او را ختنه کرد.
  • والدین کودک باید رضایت کتبی خود را برای انجام این عمل کودک خود، ارائه دهند.

در خصوص ختنه در سوئد باید بگوییم که بیشتر مردم این کشور با انجام این عمل مخالف هستند. به همین دلیل این قوانین تا کنون دچار تغییرات زیادی شده است. علاوه بر مردم، پزشکان و پرستاران نیز با انجام این جراحی چندان موافق نیستند و پیدا کردن پزشک یا پرستاری که بتواند برای این عمل با شما همکاری کند، تقریبا غیرممکن است. در این شرایط شما می‌توانید با پزشک متخصص در ایران در خصوص انجام ختنه کودک خود مشورت بگیرید.

نقاط ضعف و قوت خدمات درمانی در سوئد

در قسمت‌های فوق مزایای خدمات درمانی در سوئد را بیان کردیم. با این حال باید بدانید یکی از نقاط ضعف‌هایی که در سیستم بهداشت و درمان سوئد وجود دارد، زمان انتظار طولانی آن است. با توجه به پرونده پزشکی شما، این زمان انتظار می‌تواند از ۳ تا ۹۰ روز تغییر کند. موارد فوری و اضطراری به سرعت بررسی می‌شوند اما در موارد غیرضطراری ممکن است برای معاینه حداقل به یک هفته زمان نیاز باشد. این زمان برای ویزیت توسط پزشک متخصص ممکن است به سه ماه هم برسد.

اگرچه استفاده از خدمات درمانی عمومی در سوئد مقرون به صرفه و با کیفیت است؛ اما این زمان انتظار طولانی، مردم را مجبور به استفاده از خدمات درمانی خصوصی می‌کنند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله اطلاعات کلی در خصوص خدمات درمانی در سوئد را برای شما بیان کردیم. دانستیم که ارائه خدمات بهداشت و درمان در سوئد با کیفیت بالا و هزینه پایین قابل انجام است، اما زمان انتظار برای ویزیت توسط مراکز و پزشکان عمومی ممکن است اندکی طول بکشد. در این شرایط چاره‌ای نیست جز اینکه از خدمات درمانی تخصصی این کشور بهره ببرید.


پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 حلقه پلاستیبل چیست؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.07.23
 مزایا و معایب زندگی در فنلاند
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.07.22
 ارائه خدمات درمانی در سوئد چگونه است؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.07.20
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب