بهترین مواد غذایی برای درمان کلسترول بالا

24

کلسترول یک ماده مومی شکل و چربی مانند است که در تمام سلول های بدن شما وجود دارد. بدن شما برای عملکرد صحیح به مقداری کلسترول نیاز دارد. اما اگر مقدار زیادی از آن در خون خود داشته باشید، می تواند به دیواره رگ های شما بچسبد و آنها را باریک یا حتی مسدود کند. این شما را در معرض خطر بیماری عروق کرونر و سایر بیماری های قلبی قرار می دهد.

کلسترول توسط کبد شما ساخته می شود. از طریق خون روی پروتئین هایی به نام لیپوپروتئین ها حرکت می کند. یک نوع لیپوپروتئین، LDL ، گاهی اوقات کلسترول "بد" نامیده می شود. سطح بالای LDL منجر به تجمع کلسترول در شریان های شما می شود. نوع دیگر، HDL ، گاهی اوقات کلسترول "خوب" نامیده می شود. کلسترول را از سایر قسمت‌های بدن به کبد برمی‌گرداند. سپس کبد شما کلسترول را از بدن شما خارج می کند.

راه های درمان کلسترول بالا چیست؟

درمان های اصلی برای کلسترول بالا ، تغییرات سبک زندگی سالم برای قلب و داروها هستند . تغییرات سبک زندگی شامل تغذیه سالم، مدیریت وزن و فعالیت بدنی منظم است.

چگونه می توانم با رژیم غذایی کلسترول را کاهش دهم؟

تغییرات سبک زندگی برای سلامت قلب شامل رژیم غذایی برای کاهش کلسترول است. در ادامه این وبلاگ طب کار آروان چند ماده غذایی عالی برای کاهش کلسترول معرفی می‌کنیم.

بلغور جو دوسر، سبوس جو دوسر و غذاهای پر فیبر

بلغور جو دوسر دارای فیبر محلول است که باعث کاهش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یعنی کلسترول "بد" می شود. فیبر محلول در غذاهایی مانند لوبیا، کلم بروکسل، سیب و گلابی نیز یافت می شود. فیبر محلول می تواند جذب کلسترول را در جریان خون کاهش دهد. پنج تا 10 گرم یا بیشتر فیبر محلول در روز کلسترول LDL شما را کاهش می دهد. یک وعده غلات صبحانه با بلغور جو دوسر یا سبوس جو دوسر 3 تا 4 گرم فیبر دارد. اگر میوه هایی مانند موز یا انواع توت ها را اضافه کنید، فیبر بیشتری دریافت خواهید کرد.

ماهی و اسیدهای چرب امگا 3

ماهی چرب دارای سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 است که می تواند تری گلیسیرید شما - نوعی چربی موجود در خون - را کاهش دهد. این اسیدها همچنین ممکن است به کاهش فشار خون و خطر ابتلا به لخته شدن خون کمک کنند. در افرادی که قبلاً حملات قلبی داشته اند، اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است خطر مرگ ناگهانی را کاهش دهند.

اسیدهای چرب امگا 3 بر سطح کلسترول LDL تأثیر نمی گذارند، اما ممکن است به کاهش تری گلیسیرید و افزایش HDL ، یعنی کلسترول خوب کمک کنند. اما به دلیل سایر فواید قلبی این اسیدها، انجمن قلب آمریکا خوردن حداقل دو وعده ماهی در هفته را توصیه می کند. پخت یا کباب کردن ماهی از افزودن چربی های ناسالم جلوگیری می کند.

 

بالاترین سطح اسیدهای چرب امگا 3 در موارد زیر است:

·        ماهی خال مخالی

·        شاه ماهی

·        ماهی تن

·        ماهی سالمون

·        ماهی قزل آلا

غذاهایی مانند گردو، بذر کتان و روغن کانولا نیز دارای مقادیر کمی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. مکمل های امگا 3 و روغن ماهی در دسترس هستند. قبل از مصرف هر مکملی با پزشک خود صحبت کنید.

بادام و سایر مغزها

بادام و سایر آجیل های درختی می توانند کلسترول خون را بهبود بخشند. مطالعات نشان داده اند که گردو، که دارای چربی های امگا 3 است، ممکن است به محافظت از قلب و کاهش خطر حمله قلبی برای افرادی که قبلاً بیماری قلبی دارند، کمک کند. همه آجیل ها کالری بالایی دارند، بنابراین یک مشت آن را به سالاد اضافه کنید یا به عنوان میان وعده مصرف کنید.

آووکادوها

آووکادو منبع خوبی از مواد مغذی و همچنین اسیدهای چرب تک غیراشباع  است. تحقیقات نشان می دهد که فیبر موجود در آووکادو می تواند سطح کلسترول HDL و کیفیت کلسترول LDL را بهبود بخشد . افزودن دو وعده آووکادو در هفته به یک رژیم غذایی سالم برای قلب می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد.

جایگزینی چربی های اشباع شده، مانند چربی های موجود در گوشت، با چربی هایی مانند آووکادو بخشی از رژیم غذایی مدیترانه ای سالم است.

روغن زیتون

سعی کنید از روغن زیتون به جای سایر چربی ها در رژیم غذایی خود استفاده کنید. می توانید سبزیجات را در روغن زیتون تفت دهید، به ماریناد اضافه کنید یا به عنوان سس سالاد با سرکه مخلوط کنید. شما همچنین می توانید از روغن زیتون به عنوان جایگزین کره در هنگام پختن گوشت یا به عنوان دیپ برای نان استفاده کنید. روغن زیتون فرابکر نیز خطر حملات قلبی را کاهش می دهد.

غذاهایی با استرول های گیاهی یا استانول های اضافه شده

استرول ها و استانول ها موادی هستند که در گیاهان یافت می شوند و به جلوگیری از جذب کلسترول کمک می کنند. غذاهایی که با استرول ها یا استانول ها غنی شده اند در دسترس هستند. مارگارین و آب پرتقال با استرول های گیاهی اضافه شده می تواند به کاهش کلسترول LDL کمک کند . افزودن 2 گرم استرول به رژیم غذایی روزانه می تواند کلسترول LDL را بین 5 تا 15 درصد کاهش دهد.

آزمایش خون جهت تعیین میزان کلسترول

اگر کلسترول خون شما بالاست، لازم است به صورت دوره‌ای با انجام یک آزمایش خون ساده میزان آن را بررسی کنید. این کار باعث می‌شود میزان اثربخشی استفاده از رژیم غذایی جهت کاهش کلسترول را بررسی کنید.

لازم به ذکر است که بررسی میزان کلسترول نیز یکی از موارد موجود در لیست آزمایشات طب کار است. هرچند بالا بودن کلسترول باعث رد شدن در آزمایشات طب کار نخواهد شد، اما می‌تواند سلامتی کلی شما را تحت تاثیر قرار دهد.


رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب