چگونه طب سوزنی دردهای اسکلتی و عضلانی را بهبود می‌بخشد؟

20

برای میلیون ها نفر در سراسر جهان که با درد زندگی می کنند، طب سوزنی دیگر یک کنجکاوی عجیب و غریب نیست. طب سوزنی در بسیاری از کشورها به طور فزاینده ای پذیرفته شده است و می تواند نتایج عالی را به عنوان یک درمان جایگزین برای داروها و جراحی ارائه دهد. طب سوزنی می تواند برای دردهای حاد یا مزمن در عضلات، رباط ها، تاندون ها و مفاصل بسیار خوب عمل کند.

طب سوزنی مستقیماً ترشح اندورفین را تحریک می کند. اندورفین ها مسکن های طبیعی بدن ما هستند و ۱۰۰۰ برابر قوی تر از مورفین هستند بنابراین نتایج شگفت انگیزی در درمان درد دارند. ما سعی خواهیم کرد در این مقاله توضیح دهیم که چگونه این روش درمانی به بهبود دردهای اسکلتی عضلانی کمک می کند.

آیا طب سوزنی برای من مفید است؟

اثر طب سوزنی معمولاً تجمعی است و با پیشرفت درمان، فواید تسکین درد و یا ضد التهابی آن افزایش می یابد. برخی از بیماران ممکن است در ابتدا احساس بدتری داشته باشند و اکثراً به حداقل چهار تا شش جلسه درمانی قبل از مشاهده هرگونه تغییر نیاز دارند. طب سوزنی برای همه یا برای هر بیماری کار نمی کند، اما نتایج خوب اغلب زمانی به دست می آید که درمان های مرسوم مانند درمانی های دارویی امتحان شده و ناموفق باشد.

فواید طب سوزنی چیست؟

در صورت آسیب یا بیماری‌های اسکتلی و عضلانی می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن بهبودی خود را آغاز کرده و به فعالیت‌های عادی بازگردید. اگر یک بیماری مزمن دارید، تاکید همیشه بر کمک به شما برای کنترل بیشتر علائم و مستقل شدن از طب سوزنی است.

کلینیک درد پیشگام بسته‌های درمان طب سوزنی را ارائه می‌دهد. شما ابتدا تحت ویزیت پزشک متخصص درد و طب فیزیکی قرار خواهید گرفت. پس از انجام معاینات و گرفتن تاریخچه بیماری از روش‌های ترکیبی دارو درمانی، طب سوزنی، فیزیوتراپی و... برای بهبود هرچه سریع‌تر و بازگشت به محل کار و زندگی عادی شما استفاده می‌شود. خبر خوب اینجاست که کلیه اقدامات درمانی در کلینیک پیشگام انجام شده و از مراجعه به سایر مراکز درمانی جهت پیگیری امور درمان خود بی نیاز خواهید شد. کافیست با تلفن‌های کلینیک تماس حاصل فرمایید: ۰۲۱۶۶۵۷۶۹۹۱ و ۰۲۱۶۶۹۱۴۶۵۰ و ۰۹۳۵۳۱۳۴۳۸۳


اما طب سوزنی دقیقا برای درمان کدام بیماری ها تجویز می‌شود؟ در ادامه مهم‌ترین مشکلات اسکلتی عضلانی قابل درمان با این روش را معرفی خواهیم نمود.

طب سوزنی برای آرتریت روماتوئید

آرتریت شکایت رایج بیمارانی است که به دنبال طب سوزنی هستند. شایع‌ترین تشخیص در این دسته وسیع، افرادی هستند که از آرتروز رنج می‌برند که التهاب مزمن و تخریب غضروف مفصلی است. درد معمولاً در مفاصل اصلی تحمل کننده وزن حس می شود و در مفاصل دست و انگشتان نیز قابل توجه است. تجزیه غضروف و التهاب باعث ایجاد خار در داخل و اطراف مفاصل می شود.

طب سوزنی التهاب و تنش عضلانی را که در اطراف فضاهای مفصلی ایجاد می شود، برطرف می کند. این کاهش کشش باعث تحریک کمتر در مفاصل و کاهش قابل توجه درد می شود. علیرغم وجود خار، شواهد قابل توجهی برای نشان دادن کاهش قابل توجه در سطوح درد وجود دارد که با پیشرفت درمان ادامه می‌یابد. طب سوزنی همچنین برای آرتریت روماتوئید مفید است. هرچند ممکن است مفاصل آسیب دیده را بهبود نبخشد، اما درد زیادی را به میزان شگفت انگیزی تسکین می دهد.  بنابراین می‌توان گفت طب سوزنی یک روش درمان قطعی آرتروز گردن و سایر نواحی است.

طب سوزنی برای کمردرد

این عارضه زندگی افراد زیادی را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. بیشتر کمردردها ناشی از آسیب یا بیماری جدی نیست، بلکه ناشی از رگ به رگ شدن، کشیدگی عضلانی، آسیب های جزئی، گیرکردن عصب یا تحریک عصب است. همچنین ممکن است در دوران بارداری یا به دلیل استرس، عفونت ویروسی یا عفونت کلیه رخ دهد.

به دنبال فعالیت‌های روزانه و در برخی موارد بی تحرکی کشیدگی عضلانی رخ می دهد که شایع ترین علت کمر درد است. انجام حرکات تکراری و اغلب ناخودآگاه در سال های متمادی مشکل سازتر می شود. سیستم عضلانی ساختاری است که ذاتاً متعادل است، بنابراین وقتی این تعادل در اثر استرس‌هایی که نمی‌توانند به طور یکنواخت جذب و توزیع شوند تغییر می‌کند، الگوهای درد را ایجاد می‌کند.

طب سوزنی برای آزاد کردن نواحی که ماهیچه‌ها خیلی سفت هستند مفید عمل می‌کند و آن‌هایی را که در اثر عدم استفاده ضعیف شده‌اند حمایت یا تقویت می‌کند و هرگونه التهاب یا تورم را کاهش می‌دهد. در نتیجه بدون نیاز به استفاده مکرر از انواع مسکن ها و بدون نیاز به جراحی کمردرد بهبود می‌یابد.

درمان بورسیت

بورسیت التهاب کیسه ای است که مفاصل اصلی ما را احاطه کرده است که معمولا باعث درد می شود. این کیسه ها پر از مایع هستند و فضای مفصلی را که در آن حرکت انجام می‌شود و اغلب بین تاندون ها یا بین تاندون ها و استخوان قرار دارد، روان می کنند. درمان طب سوزنی ممکن است برای کنترل درد، کاهش التهاب و کاهش فشار از طریق هدف قرار دادن عضلات خاص در ناحیه مورد استفاده قرار گیرد. تغییرات آب و هوا نیز ممکن است بر این ساختار تأثیر بگذارد. طب سوزنی و تکنیک های مربوط به آن در کاهش عوارض ناشی از آن بسیار موثر است.

بهترین درمان برای دردهای مزمن

درد مزمن یا به عبارت دیگر دردی که "همیشه وجود دارد" دلایل زیادی دارد. موفقیت طب سوزنی در این زمینه به این دلیل است که هم علت اصلی درد و هم سیگنال درد را برطرف می کند. این فرآیند حافظه سیستم عصبی مرکزی درد را تنظیم می‌کند تا گیرایی چرخه‌ای آن را بر روی فرد کاهش دهد و الگوی فرسوده را قطع کند.

طب سوزنی برای فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا یک اختلال غیر التهابی در بافت نرم است. معمولاً به دلیل یک آسیب تروماتیک، بیماری یا ناراحتی عاطفی شروع می شود که باعث عدم تعادل در ریکاوری طبیعی ماهیچه های بدن و عدم کارکرد صحیح آن‌ها می‌شود. علائم ناراحت کننده معمولاً مانند درد، خستگی، خواب و اختلالات گوارشی دیده می شود. از میان افرادی که تشخیص فیبرومیالژیا دارند ۷۰٪ با تصویر بالینی سندرم خستگی مزمن مطابقت دارند. طب سوزنی در درمان خستگی، درد و اختلالات خواب ناشی از آن بسیار موثر است. همچنین در درمان اختلالات گوارشی و کاهش استرس ناشی از فیبرومیالژیا تاثیر شگفت انگیزی دارد.

طب سوزنی برای درمان التهاب تورم

شرایط التهابی مانند تاندونیت، الگوی عضلانی ثابت، اختلال عملکرد اندام داخلی یا مفصل را می توان با طب سوزنی برطرف کرد. اما تحقیقات نشان داده است که درمان طب سوزنی کورتیزول، استروئید طبیعی بدن را تولید می کند. این، همراه با کاهش کلی واکنش بیش از حد در سیستم عصبی محیطی، باعث کاهش درد، افزایش تحرک اختلالات التهابی می شود.

طب سوزنی به طور مستقیم و غیر مستقیم التهاب و تورم را برطرف می کند. درمان طب سوزنی موضعی در محل التهاب باعث تحریک مستقیم مواد شیمیایی بیولوژیکی التهابی می شود. هنگامی که این واکنش ها در طی چند روز شروع می شوند، یک پاسخ ضد التهابی تجمعی رخ می دهد که اغلب با کاهش تورم و درد ناشی از سطوح قبل از درمان همراه است. طب سوزنی همچنین می تواند از طریق هدف قرار دادن تون عضلانی در مناطقی که باعث ایجاد فشار بر روی بافت ملتهب می شود، به دستاوردهای بیشتری دست یابد.

درمان تاندونیت

به طور کلی، تاندونیت زمانی ایجاد می شود که فشارهای وارده بر تاندون بر توانایی بدن برای ترمیم غلبه کند. این ممکن است به دلیل طراحی ضعیف برنامه ورزشی، با دوره های استراحت ناکافی یا تمرینات نامناسب برای آماده سازی عضلات خاص باشد. هر فعالیتی که به طور مکرر با وضعیت بدنی یا نظم و انضباط ضعیف انجام شود، بر یک پیوند ساختاری ضعیف - اغلب یک تاندون - استرس وارد می کند.

طب سوزنی به عنوان یک ابزار موثر در تمام انواع تاندونیت، التهاب و محدودیت های حرکتی را کاهش داده و به بهبودی نرم تر و آسان تر اجازه می دهد. اگر با داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی ترکیب شود، بهبودی تسریع می‌شود و امکان خروج زودتر از دارو بدون بازگشت مجدد وجود دارد.

آرنج تنیس بازان یک آسیب اضافه بار در نظر گرفته می شود و معمولاً پس از ضربه جزئی به عضلات بازکننده ساعد رخ می دهد. تنیس تنها در ۵ درصد از افراد مبتلا به این بیماری یک علت مستقیم است. این در درجه اول نوعی تاندونیت است، اگرچه عضلات و استخوان های مفصل اپی کندیل نیز ممکن است درگیر شوند. درد همچنین می تواند در قسمت داخلی آرنج رخ دهد که به آرنج گلف باز معروف است. اگرچه به طور کلی خود محدود کننده است، اما علائم آرنج تنیس بازان می تواند برای ۱.۵ تا ۲ سال یا حتی بیشتر در تعداد کمی از افراد باقی بماند.

طب سوزنی برای سیاتیک

عصب سیاتیک معمولاً در دو مکان تحریک می شود: اول، در ریشه اعصاب خارج شده از ستون فقرات در قسمت پایین کمر، و دوم، در ناحیه ران ناحیه ای که از آن عبور می کند. طب سوزنی با توانایی آن در آزادسازی محدودیت ساختاری (عضلات سفت)، کاهش عوامل التهابی در بدن که باعث ایجاد پاسخ ضد التهابی می شود، در درمان این شکایت رایج موثر است. این مسئله به بدن اجازه می دهد تا مجدداً هماهنگ شود و بدون درد به تعادل برسد. بنابراین می‌توان طب سوزنی را به عنوان درمان قطعی سیاتیک معرفی کرد.

طب سوزنی برای آسیب های ورزشی

یک آسیب ورزشی رایج، رگ به رگ شدن و کشیدگی است. اثرات ضد التهابی طب سوزنی می تواند به ماهیچه، تاندون یا رباط آسیب دیده حاد کمک کند. همه بیماران، به ویژه ورزشکاران و افراد فعال بدنی، ممکن است از تأثیرات الگوی حرکتی و عضلانی طب سوزنی برای رسیدگی به مکانیک های بدن معیوب که فرد را مستعد آسیب می کند، بهره مند شوند. جالب توجه است که طب سوزنی برای سال‌ها توسط تیم‌های المپیک چین در تمرینات و رژیم‌های عملکردی ورزشکاران خود به کار گرفته شده است.

طب سوزنی برای شانه یخ زده

طب سوزنی می تواند بهبودی در بیماران مبتلا به شانه یخ زده را تسریع کند، چه زمانی که به تنهایی یا همراه با فیزیوتراپی استفاده شود. فواید طب سوزنی می تواند درد، التهاب، سفتی عضلات و مفاصل را کاهش دهد و بنابراین ممکن است به درمان شانه یخ زده کمک کند. تحقیقات نشان داده است که طب سوزنی با تحریک اعصاب واقع در ماهیچه ها و سایر بافت ها به این نتایج می رسد که منجر به آزاد شدن اندورفین و سایر عوامل عصبی-هومورال می شود و پردازش درد در مغز و نخاع را تغییر می دهد.

کاهش التهاب، با ترویج آزادسازی عوامل عروقی و تعدیل کننده ایمنی؛ و در نهایت با افزایش جریان خون در عضلات، میکروسیرکولاسیون موضعی را تقویت می کند. بنابراین همانطور که متخصصین درد درمان شانه یخ زده با پی آر پی شانه را پیشنهاد می‌کنند، طب سوزنی نیز می‌تواند این بیماری را بهبود دهد.


پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علل درد پایین کمر چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1403.07.13
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب