لیست آزمایشات و معاینات بدو استخدام

96

طبق قانون ۹۰ تامین اجتماعی، انجام معاینات بدو استخدام برای افرادی که در مصاحبه استخدامی پذیرفته می‌شوند، لازم و ضروری  و بخشی از فرایند استخدام است. انجام معاینات بدو استخدام به کارفرما این اطمینان را می‌دهد، افرادی را که برای شغل مورد نظر استخدام می‌کنند، از نظر جسمانی توانایی انجام وظیفه مورد نظر را دارند.



هدف از انجام معاینات بدو استخدام چیست؟


بررسی وضعیت سلامت فرد متقاضی،  حفظ سلامت و ایمنی کارکنان،  شناسایی بیماری‌های واگیر و مقابله با آن، کاهش هزینه‌های درمان و آسیب ناشی از کار ارزیابی توانایی‌های افراد. علاوه بر موارد گفته شده، معاینات بدو استخدام به کارفرما این امکان را می‌دهد، برای شغل مورد نظر فردی را که توانایی و صلاحیت لازم برای انجام کار را دارند، انتخاب کنند.


پرداخت هزینه معاینات


طبق ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعی، کارفرمایان موظفند که قبل از استخدام افراد در مشاغل،  افراد را به مراکز مورد نظر برای انجام معاینات بدو استخدام معرفی نمایند اما معمولا باید متقاضیان کار هزینه این آزمایشات و معاینات را پرداخت کنند.   


معاینات بدو استخدام شامل چه مواردی است؟


این معاینات شامل انجام آزمایش خون و ادرار، بررسی سلامت چشم ها، بررسی سلامت ریه ها،بررسی سلامت قلب، بررسی سلامت شنوایی، بررسی سلامت روان می‌شود. 


بررسی سلامت گوش در معاینات بدو استخدام: این آزمایش توسط ادیولوژیست در مراکز طب کار انجام می‌شود و هدف از انجام این آزمایش بررسی سلامت شنوایی و سطح شنوایی افراد و تشخیص مشکلات مربوط به گوش و شنوایی است. برای بررسی سلامت گوش از نوار گوش یا ادیوگرام استفاده می‌شود که معاینه‌ای بدون درد و به صورت غیر تهاجمی است. فرد معاینه شونده، باید در هنگام انجام نوار گوش یا ادیوگرام باید به دقت به صداهای پخش شده گوش دهد و با استفاده از دکمه مناسب و یا نشان دادن دست، پاسخ صحیح را اعلام نماید. برای به دست آوردن نتایج دقیق‌تر،بهتراست فرد معاینه شونده در یک محیط آرام و بی سر و صدا قرار گیرد.


بررسی سلامت چشم در معاینات بدو استخدام: انجام تست بینایی در معاینات بدو استخدام به هدف بررسی وضعیت سلامت چشم‌ها می‌باشد، همچنین برای تشخیص و درمان مشکلات بینایی که ممکن است بر روی عملکرد افراد در شغل مورد نظرتاثیر منفی بگذارد مفید است. انجام تست بینایی توسط پزشک متخصص چشم یا اپتومتریست در مراکز طب کار انجام می‌شود. آزمایش‌هایی که برای بررسی سلامت بینایی در معاینات بدو استخدام انجام می‌شود، شامل: درک عمق، حدت بینایی یا تیز بینی، دید رنگی میدان دید بینایی می‌باشد.


بررسی سلامت ریه در معاینات بدو استخدام: یکی از ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین روش‌ها برای عملکرد سیستم تنفسی انجام اسپیرومتری یا تست تنفس است. حجم‌های مختلفی از هوا را می‌توان به شش‌ها وارد و یا از آن خارج کرد. حجم‌های تنفسی را با دستگاه اسپیرومتر اندازه‌گیری می‌کنند و از تحلیل اسپیروگرام می‌توان به بررسی فعالیت ریه و تشخیص و پیگیری بیماری‌های تنفسی پی برد. برای به دست آوردن نتیجه دقیق‌تر، بهتر است قبل از انجام تست از غذاهای سبک مصرف کنید و از مصرف سیگار پرهیز کنید.


بررسی سلامت قلب در معاینات بدو استخدام: قلب به عنوان عضو حیاتی و مهم در بدن افراد به شمار می‌آید و سلامت آن نقش مهمی در پمپاژ خون به سایر ارگان‌های بدن دارد. برای اطمینان از سلامت قلب در معاینات بدو استخدام یک سری بررسی‌ها و تست‌ها انجام می‌شود که شامل انجام تست ECGیا نوار قلب و انجام اکوکاردیوگرافی است، که این معاینات توسط پزشک متخصص قلب انجام می‌شود.نوار قلب یا ECG برای ثبت فعالیت الکتریکی قلب با استفاده از الکترودهایی که به سطح پوست متصل می شوند، ریتم های الکتریکی قلب را ثبت می کنند و پزشک توانایی تشخیص ریتم طبیعی و غیر طبیعی قلب را می دهد.همچنین، انجام معاینات قلبی می‌تواند به شناسایی مشکلات قلبی زودرس کمک کند.                            


آزمایش ادرار در معاینات بدو استخدام: از آزمایشات ادرار در معاینات بدو استخدام برای پی بردن به وجود بیماری در افراد می توان استفاده کرد. از طریق بررسی نمونه ادرار در افراد می توان به وجود بیماری های کلیوی، کبدی، هپاتیت، وجود یا عدم وجود اعتیاد به مواد مخدر و دیابت پی برد.


آزمایش خون در معاینات: یکی دیگر از مواردی که در معاینات بدو استخدام مورد بررسی قرار می‌گیرد، آزمایش خون می‌باشد. در خون افراد موارد مختلفی برای بررسی وجود دارد که در معاینات بدو استخدام فاکتورهایی همچون: CBC (شمارش کلی اجزای خون)، FBS (قند خون)، آنزیم های کبدی، چربی خون، کراتین و نیتروژن مورد بررسی قرار می گیرد.علاوه بر موارد گفته شده، بنابر درخواست کارفرما، امکان بررسی شاخص های دیگر خون نیز می باشد.                  


بررسی سلامت روان در معاینات بدو استخدام: در برخی معاینات بدو استخدام، بررسی سلامت روان نیز به عنوان بخشی از ارزیابی‌ها ممکن است صورت بگیرد. این بررسی به منظور ارزیابی وضعیت روانی وروانشناختی فرد استخدام شونده انجام می‌شود.هدف از این بررسی، تشخیص هرگونه مشکل روانی است که ممکن است تاثیر منفی بر عملکرد شغلی فرد داشته باشد.برای بررسی سلامت روان افراد از روش هایی مانند:استفاده از پرسشنامه، ابزارهای روانشناختی و روانپزشکی و..


حفظ حریم شخصی کارمندان


پزشکان پس از بررسی وضعیت جسمانی کارمندان، موظفند که اطلاعات بیماران خود را محرمانه نگه دارند، با این حال کارفرما می‌تواند به بخشی از اطلاعات که به طور مستقیم مرتبط با شغل مورد نظر است، دسترسی داشته باشند.


مدارک لازم جهت تشکیل پرونده برای معاینات بدو استخدام


کارت ملی، معرفی نامه معتبر از کارفرما، ۲ قطعه عکس سه در چهار، کارت پایان خدمت برای آقایان


سخن پایانی


انجام معاینات بدو استخدام بسیار اهمیت زیادی دارد. این معاینات به شرکت‌ها و کارفرماها کمک می‌کنند تا افرادی را که سلامت جسمی و روانی خوبی دارند انتخاب کنند و از استخدام افرادی که مشکلات جسمی یا روانی دارند و ممکن است عملکرد شغلی آنها را تحت تاثیر قرار دهد خودداری نمایند. همچنین، انجام معاینات بدو استخدام به خود فرد نیز کمک می کند تا مشکلات جسمی یا روانی خود را شناسایی و در صورت لزوم برای درمان مناسب اقدام نماید.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب